CD Recensies

ALBINONI: VESPETTA E PIMPINONE

Albinoni: Vespetta e Pimpinone. Luciano Miotto (b., Pimpinone) en Oda Hochscheid (ms., Vespetta) met het Barokorkest Giuseppe Nicolini o.l.v. Michele Nitti. Bongiovanni GB 2455-2 (43’27”). 2010
 
Scarlatti, D.: La dirindina; Albinoni: Vespetta e Pimpinone. Elena de Simone (s., Dirindina, Vespetta), Filippo Pian Castiglioni (t., Liscione), Carlo Torriani (b., Pimpinone, Don Carissimo) met resp. Splendor di San Marco o.l.v. Diego Bortolato en Humane virtù o.l.v. Alberti Busettini. Dynamic 37719 (dvd, 78’00”). 2014
 
Niet alleen Telemann schreef een opera Pimpinone in 1725, Albinoni was hem daarmee zelfs voor in 1708. Het genre van het Italiaanse komische intermezzo werd het bekendst door Pergolesi’s La serva padrona uit 1733 dat diende om de sfeer van zijn opera seria Il prigioniero superbo in 1733 even wat op te vrolijken. Wie meer over het genre wil weten, zou het boek The comic intermezzo van Charles Troy moeten lezen.
In Vespetta e Pimpione wordt op een libretto van Pietro Pariati eenzelfde verhaal verteld als in La serva padrone, maar dan wat uitgebreider. Het dienstmeisje Vespetta zoekt werk, ze weet de oude, domme, maar rijke dandy Pimpinone over te halen om haar in dienst te nemen. Ze weet hem zover te krijgen dat hij met haar trouwt nadat ze hem heeft beloofd  dat ze discreet en spaarzaam zal zijn. Maar eenmaal getrouwd wordt ze extravagant en indiscreet; niets kan haar man daartegen doen.
De lange recitatieven van Scarlatti zouden saai zijn geworden wanner Elena de Simone niet zo vaardig acteerde en zong. Ze is een bekoorlijk ogende en spirituele Vespetta en de oud en jichtig ogende Carlo Torriani schijnt zich - fraai zingend - nauwelijks bewust te zijn van zijn domheid. Er zijn ook grappige terzijdes.
In La dirindina gaat het om een soortgelijke geschiedenis. Hier gaat om de zangleraar Don Carrissimo die verliefd wordt op zijn leerling Dirindila. Ze maakt hem jaloers door ook les te nemen bij de castraat Liscione. Na diens aandringen zingt ze een aria uit Dido and Aenas van Purcell in Milaan. Misverstanden volgen en de suggestie wordt gewekt dat Liscione haar heeft bezwangerd (onwaarschijnlijk in die tijd), maar een voorwendsel voor de puriteinse censuur in Rome die de voorstelling verbood zodat het werk pas jaren later voor het eerst in Milaan werd uitgevoerd.
Gezongen en geacteerd wordt heel goed op de dvd. Wie die niet via een behoorlijke dvdspeler kan weergeven, heeft gelukkig nog de beschikking over de eveneens mooie cd opname van Vespetta e Pimpinone van Michele Nitti.