Ariosti: Profezia d’Eliseo nel’assedio di Samaria. Alessio Tosti (t., Eliseo), Marie Sophie Pollak (s., Donna prima di Samaria), Marta Radelli (s., Donna seconda di Sameria), Mauro Borgioni (bs, Ioram, re di Samaria), Matteo Pigat (ct., Capitano di Ioram) met het Ensemble Lorenzo da Ponte o.l.v. Roberto Zarpellon. Fra Bernardo FB 2104397 (2 cd’s, 1u. 44’39”). 2017
Hij behoorde tot de generatie van Alessandro Scarlatti, werd in Bologna geboren en was van origine priester: Attilio Ariosti (1666 - 1729). Zijn eerste composities waren oratoria, maar dat hij in 1697 zijn eerste opera had geschreven, richtte hij zich verder vooral op het theater. Zijn eerste baan was in dienst van de hertog van Mantua, die hem naar Berlijn aam het hof van Sophie Charlotte, keurvorstin van Brandenburg stuurde waar hij zich als maître de musique geliefd maakte. Later was hij werkzaam aan het hof in Wenen, waar hij in de gunst stond van de keizers Joseph I en Leopold I en ook als diplomaat in dienst stond met standplaats Italië. Na de dood van Joseph trad hij in dienst van de hertog van Anjou, de latere koning Lodewijk XV.
Zijn muzikale oeuvre bleef vrij beperkt, waarschijnlijk als gevolg van al die andere activiteiten (diplomaat, muziekonderwijzer en vertolker: hij zong speelde klavecimbel, viola d’amore en cello).
Voor Goede Vrijdag 1705 had Leopold I het macabere verhaal van de profeet Elisha uit het Oude Testament gekozen als onderwerp van devotie voor zichzelf en de leden van de hofhouding. Een oratorium dat de onverbrekelijke band tussen God en het gehele Heilige Rooms Keizerrijk moest bevestigen.
Ariosti schiep daarvoor zijn Profezia d’Eliseo nel’assedio di Samaria waarin hij een krachtig gevoel voor dramatiek toonde. De mooi gelukte uitvoering van Roberto Zarpellon en zijn sterke team maken het ons mogelijk om nog een nieuw barok Italiaans oratorium nader te leren kennen. In kenmerkende stijl ontbreekt de countertenor niet.