CD Recensies

AMIROV: SYMFONIE TER HERINNERING AAN NIZAMI, SUITE 1001 NACHT

Amirov: Symfonie ter herinnering aan Nizami; Suite ‘Duizend en één nacht’ (bew. Badabeyli en Yablonsky). Kiev virtuosi symfonie orkest o.l.v. Dmitry Yablonski. Naxos 8.573803 (57’22”). 2018
 
Fikret Amirov (1922 - 1984) is een componist uit Azerbeidjan die heel aantrekkelijke muziek schreef die enerzijds wordt gekenmerkt door krachtige ritmen en anderzijds door bekoorlijke melodieën met een Oosterse inslag. Hij gebruikt daarbij een rijk kleurenpalet van krachtige primaire tinten, vooral in de Suite ‘Duizend en één nacht’ dat reikt van zeer primaire tinten (deel 9, ‘Jacht’) tot meer subtiele pasteltinten (deel 8, ‘de triestheid van Scheherazade’).
Natuurlijk herinnert hij vaak aan zijn landgenoot Khatchaturian, maar zijn Scheherazade is niet de droomvertelster van Rimsky-Korsakov, maar een energieke vrouw die geniet van een orgie in het paleis van sultan Shariar. 
Het andere werk, de Symfonie ter herinnering aan Nizami is veel serieuzer van aard. In dit werk voor strijkorkest herdenkt de componist de twaalfde eeuwse Azerbaijaanse moslimdichter en filosoof Nizami Ganjavi. Hoe ver zijn bewondering gaat, valt moeilijk op te maken uit het werk, dat bestaat uit een schichtig ‘allegretto giocoso’, een veel kronkeliger ‘andante molto sostenuto’ en een energiek ‘allegro con brio’.
Beide uitvoeringen zijn zeer bevorderlijk om deze componist onder de aandacht te brengen. De strijkers apart en het volledige orkest uit Kiev spelen voortreffelijk. Eigenlijk had er best nog een werk bij gekund op deze niet geheel gevulde cd.
Voor Amirov’s Azerbeidjaanse mugam nr. 1 en 2, zijn Azerbeijdjaans capriccio en zijn vijf Symfonische dansen kunnen we gelukkig terecht bij Antonio de Almeida (ASV CD DCA 1014).