Andriessen, H.: Volledige symfonische werken. Symfonieën nr. 1-4, ‘Ballet-suite’, ‘Symfonische étude’; ‘Kuhnauvariaties’, ‘Ricercare’, ‘Mascherata’, ‘Wilhelmus van Nassouwe’, ‘Concertante symfonie’, Ouverture ’Chantecler’, Rapsodie ‘Libertas venit’, ‘Capriccio’, ‘Canzone’. PHION o.l.v. David Porcelijn. CPO CPO 555.508-2 (4 cd’s, 3u., 46’28”). 2011/3
De tussen 2011 en 2013 door het Orkest van het Oosten in Enschede gemaakte volledige opname van de orkestwerken van Hendrik Andriessen zijn door CPO nu samen in eenalbum met vier cd’s en onder de nieuwe fusienaam Phion van het orkest samen in een album ondergebracht. Afzonderlijk verschenen ze als CPO777.721/3 en 777.845-2.
Tegenwoordig kennen we Hendrik Andriessen (1892 - 1981) vooral als voortreffelijke orgelcomponist, maar hij was natuurlijk veel meer, een drijvende muziekkracht die lang het Nederlandse muziekleven stimuleerde. Dat deed hij in verschillende functies, als veelzijdig componist en uitvoerend musicus, als hooggewaardeerde docent, als auteur van een een aantal boeken, zoals ‘César Franck (1941), ‘Over muziek’ (1950), ‘Muziek en muzikaliteit’ (1952) en artikelen. Hij was Conservatoriumdirecteur in Utrecht en Den Haag, had een professoraat muziekwetenschap aan de Radboud universiteit.
Opgeleid werd hij aan het Amsterdams Conservatorium door De Pauw voor orgel en Zweers voor compositie.
Maar hier gaat het om Andriessen de componist en kunnen we nog eens goed beluisteren hoezeer hij een meester was in het schrijven van muziek met aantrekkelijke, mooi ontwikkelde melodieën, fraaie, volle harmonieën en treffende ritmen. David Porcelijn toont zich een heel goede ambassadeur voor de orkestwerken. Redenen genoeg om achteraf dankbaar en trots op ook deze ‘moderne conservatief’ Andriessen zijn, zelfs al was er weinig oorspronkelijks aan zijn muziek, ook al getuigt die steeds van goed vakmanschap. Belangrijker is dat die muziek zo goed genietbaar is.
Dit is een goede aanvulling op andere aan Andriessen gewijde cd’s van Et’cetera, Olympia en NM Classics.