Adès: Asyla; Concerto conciso; These premises are alarmed; Kamersymfonie; ...but all shall be well.... Thomas Adès met het Birmingham symfonie orkest c.q. de Birmingham Contemporary music group o.l.v. Simon Rattle en Thomas Adès. EMI 556.818-2 (61’10”). 1998
Eens in de zoveel tijd trekt een muzikale persoonlijkheid de aandacht die volledig is toegerust als uniek creatief talent en als uitvoerend kunstenaar, beschikkend over veel goede, veelzijdige eigenschappen. Zo iemand is de in 1971 in Engeland geboren componist/dirigent Adès.
Zijn eerste compositie .....but all shall be well..... uit 1993 is een tien minuten durend stuk dat begint met hemels getinkel waaraan aarzelend een melodie voortspruit die langzaam door de strijkers beweegt, zichzelf steeds verder ontwikkelend. Glissandi van de strijkers dragen een vaaglijk Oosterse sfeer bij die tenslotte alles gaat beheersen. De ontwikkeling van het materiaal is minimaal en wanneer de strijkers net een nieuw groots idee te schijnen gaan ontwikkelen, eindigt het werk alsof de componist het kleed onverhoeds onder de luisteraar wegtrekt.
Asyla (1997) is grootschaliger, ambitieuzer. De slagwerk fanfare aan het begin (met Mahleriaanse koeklokken) leidt een hoornmelodie binnen die de blazerssectie aanzet tot een pathetisch gesputter. Door het hele stuk heen speelt de uitgebreide slagwerksectie de hoofdrol. In het derde deel, Ecstasio gaan koortsrillingen door het hele orkest wanneer eer wordt betoond aan de cultuur van wilde dansfeesten. Maar de overheersende stemming is er een van droef verlangen, geïntroduceerd door de bashobo die het tweede deel inleidt. Beide andere werken zijn conventioneler van opzet. De uitvoeringen, voorzien van het goedkeuringsstempel van de componist, maken een optimale indruk.
Meer van Adès: Life story en andere werken (EMI 569.699-2), Living toys en andere werken (EMI 572.271-2) en de opera Powder her face (EMI 556.649-2, 2 cd’s).