Albeniz: Iberia; Navarra; Souvenirs uit España op.165; La Vega; Uit Yvonne en visite!: La révérence!; Joyeuse rencontre et quelques…. Marc-André Hamelin. Hyperion CDA 67476/7 (2 cd’s, 125’57”). 2004
De assimilatie van Spaanse folkloristische elementen bereikt een onbetwist hoogtepunt in Albeniz’ absolute meesterwerk, Iberia (1906/8) waaraan hij haast geobsedeerd zijn drie laatste levensjaren werkte. De ondertitel luidt ’12 Nouvelles impressions’ en in het werk wordt een hele reeks Spaanse regio’s muzikaal uitgebeeld tot in de Spaanse kolonie op Cuba toe. De plaatselijke cultuur is perfect getypeerd, niet door simpelweg uit te gaan van bestaande melodieën en die op te tuigen, nee, het gaat om hoogst oorspronkelijk materiaal. Het werk werd onmiddellijk erkend als een der beste Spaanse pianocomposities.
Door de jaren heen was Alicia de Larrocha (Decca 417.887-2) de beste pleitbezorgster voor Iberia zowel als het exuberante Navarra dat oorspronkelijk was bedoeld als het sluitstuk van Iberia en dat hier niet in de door De Sévérac voltooide versie klinkt maar in die van Bolcom.
Haar vertolking uit 1986 behoort nog steeds tot de meest idiomatische ooit. Maar nu is daar dan ook Hamelin die om te beginnen profiteert van een betere geluidskwaliteit waardoor alle kleuren en pianistische toverkracht nog fraaier uitkomen. Hamelin die weliswaar Frankrijk als zijn tweede vaderland koos, maar net als Larrocha een geboren Spanjaard is, moet deze muziek dus ook in zijn genen hebben. Hij beschikt bovendien over grotere handen en een modernere, betere techniek dan zijn eebiedwaardige landgenote en op het punt van impressionistische lucidité, virtuositeit, poëzie en kleurigheid overtreft hij haar hier. Aardig ook als aanvulling die vrij onbekende andere stukken. Succes verzekerd.