Adam: Le postillon de lonjumeau. John Aler (t), June Anderson (s), François le Roux (t), Jean-Philippe Lafont (b) e.a. met het Jean Laforge koor en het Monte Carlo filharmonisch orkest o.l.v. Tomas Fulton. EMI 574.106-2 (2 cd’s, 1u 59’29”). 2001
Dit werk uit 1835 is beroemd vanwege de beroemd/beruchte tenoraria ‘Mes amis, écoutez l’histoire’ van de held in de eerste akte met zijn bijna stratosferisch hoge noten. John Aler als postiljon heeft ver gelukkig geen moeite mee: hij is over het geheel voortreffelijk. Kort nadat hij die bijzondere aria heeft gezongen laat hij zijn bruid achter om operazangeres te worden.
Als Madeleine, die achtergelaten vrouw, is June Anderson heel wendbaar en levendig en ze brengt iets van een stoer karakter in haar rol. Nadat ze een fortuin heeft geërfd, neemt ze wraak op haar echtgenoot, de operazanger. Men kan haar vergeven dat haar stem enigszins ruw is. De andere zangers zijn goed en dirigent Thomas voelt de sfeer goed aan en leidt het orkest bekwaam door de partituur.
Enig minpunt is het ontbreken van tekst en toelichting. Op dat punt was een eerdere uitgave van Arp (Capriccio 60040-2) beter verzorgd, maar helaas: die is in het Duits.