ADAMS: DEATH OF KLINGHOFER, THE

Adams: The death of Klinghofer. James Maddalena, Janice Felty, Thomas Young, Eugene Perry e.a. met het Ensemble van de Opéra Lyon o.l.v. Kent Nagano. Erato 7559-79281-2 (2 cd’s, 2u 15’06”). 1991

The death of Klinghofer, een opera die in maart 1991 in première ging, heeft met Nixon in China gemeen dat een recent onderwerp uit de politieke geschiedenis werd aangepakt. In dit geval de kaping door Palestijnse terroristen van de oceaanstomer Achille Lauro en meer in het bijzonder hun moord op een van de passagiers, de rolstoelpatiënt Leon Klinghofer.

Adams werkt voor dit werk samen met een vertrouwd team van librettiste Alice Goodman en regisseur Peter Sellars, hetzelfde dat ook voor Nixon tekende. Maar daar eindigen meteen de overeenkomsten tussen de twee. Waar Nixon in China vooral een komedie was, houdt Klinghofer zich bezig met de diepe religieuze en economische conflicten die aanleiding waren tot de verschrikkelijke gebeurtenissen in oktober 1985. En waar Nixon in China grotendeels naturalistisch is in sfeer en tempo, is de dramaturgie van Klinghofer volgens Adams grotendeels gebaseerd op statische modellen, zoals onder meer Bachs Passiemuzieken, de Griekse tragedie en het Perzische en Japanse drama.

Klinghofer is inderdaad te ruig voor een gezellig avondje in het theater, maar in emotioneel opzicht zorgt het werk voor een meeslepende belevenis en kan dit werk gelden als een van Adams’ beste.

Meteen vanaf de eerste akkoorden in f klein is duidelijk dat Nagano een stevige greep heeft op het werk en die kracht is door de hele uitvoering heen te horen en te voelen. De expressiviteit van het orkest uit Lyon is lovenswaardig en de solisten verlenen het werk een goede status met vooral uitstekende rollen van James Maddalena als de filosofische kapiteit en Sanford Sylvan als Klinghofer.