CD Recensies

ARAUJO, J. DE: DIXIT DOMINUS E.A.

Araujo, J. de: Hola, hala, que viennen gitana; Silencio; Dixit Dominus; Salve regina; Zipoli: Missa San Ignacio; Torrejón y Velasco: Invitatorio de difuntos; Magnificat; Salazar: Saiga el torillo hosquillo. Maria Cristina Kiehr (s), Adriana Fernandez (s), Claudio Cavina (ct), Robert Nakoneczny (ct), VictorTorres (b), Coro de Niños cantores de Córdoba en Ensemble Elyma o.l.v. Gabriel Garrido. AMG AFAA K 617025 (55’44”). 1992   

 

Araujo, J. de: Dixit Dominus; Silencio; Dime, amor; A, de la región de luces!; A, del cielo!; Fuego del amor!; En el muy gran padre Ignacio; Dios de amor; A, del tiempo!; Anoniem: Hanacpachap crussicuinin 1-20; Salazar: Saiga el torillo hosquillo! Ex cathedra o.l.v. Jeffrey Skidmore. Hyperion SACDA 67600 (75’23”). 2007

 

In het voetspoor van de Spaanse veroveraars in Z. Amerika reisden ook componisten van het Iberisch schiereiland mee. Ze waren bij de beste broodheren – de R.K. kerk – in dienst en leverden in de zeventiende eeuw heel wat markante werken. Zoals het moois dat op deze twee cd’s is bijeengebracht. Interessant daaraan is, dat ze hun eigen stijl vermengden, of beter verrijkten met de levendige ritmen uit de muziek van Indianen en – verder terug – Azteken.

In dit verband moet vooral Juan de Araujo (1648-1712) worden genoemd. Reeds als kind emigreerde hij naar Lima en bracht hij een groot deel van zijn leven door bij de kathedraal van La Plata in Bolivië, waar hij kennelijk kon beschikken over behoorlijke solisten en een goed koor.

Zijn Dixit Dominus (psalm 109) is exemplarisch voor zijn oeuvre. Het werk is geschreven voor drie solisten en twee volledige koren, versterkt door violen, hout- en koperblazers. De psalm wordt eenstemmig ingezet en gaat daarna over in een heel ruimtelijke dialoog tussen de drie partijen.

Het programma van Skidmore behelst een vesperdienst met muzikale inbreng van zowel Spaanse als inheemse Creoolse componisten. Bijzonder, want heel meeslepend zijn de villancios die door commentators uit die tijd werden omschreven als ‘gewijd amusement voor de massa”. Europese melodiek en harmoniek worden gecombineerd met wilde, lichtelijk ongeremde Zuid-Amerikaanse ritmes.

Salazar combineert het Kerstverhaal met een stierengevecht. Kortom: afwisseling genoeg, met als hoogtepunt tot slot iets magisch: een doodsimpele compositie voor vier partijen van een christelijk gebed, vertaald naar de taal van de Chiquitos.

Deze muziek is in goede handen bij Skidmore en de zijnen. Op de andere cd zijn de solisten van iets betere kwaliteit en wordt een iets andere, maar even interessant programma ten gehore gebracht.