ZANDONAI: FRANCESCA DA RIMINI

Zandonai: Francesca da Rimini. Christina Vasileva (s., Francesca), Martin Mühle (t., Paolo), Juan Orozco (b., Gianciotto), Adriano Graziani (t., Malatestino), Kim-Lilian Strebel (s., Garsenda), Bénédicte Tauran (s., Biancofiore), Sally Wilson (ms., Adonella) e.a. met het Freiburgs operakoor, het vocaal ensemble van de muziekhogeschool Freiburg en het Freiburg filharmonisch orkest o.l.v. Fabrice Bollon. CPO 777.960-2 (2 cd’s, 2u. 13’26”). 2013

Dit is een aardige verkenning in post-romantisch Italiaans opera repertoire uit  waarin het Wagnerisme nog triomfen viert. Het gegeven van deze opera is natuurlijk te vinden in Dante’s Inferno, door d’Annunzio in 1901 tot een scandaleus drama gemaakt en door Tito Riccordi tot libretto verdicht waar we de tot in de eeuwigheid verdoemde Francesca en haar minnaar Paolo Maletesta aantreffen omdat ze in hun liefde voor elkaar God ontkennen. Ze verkeren in een staat van bijna krankzinnig worden.

Een hofnar die de muziek en het drama op gang brengt door de geschiedenis van Tristan en Isolde te vertellen, speelt een belangrijke rol.

De Bulgaarse Christina Vasileva en Martin Mühle zijn uitstekende zangers al beschikt deze tenor niet over een der mooiste stemmen met een haast tastbare sensualiteit die de luisteraar overtuigen van hun diepe gevoelens voor elkaar. Beide broers, Juan Orozco (Gianciotto, de jaloerse echtgenoot) en Adriano Graziano (Malatestino, de intrigant) van Paolo klinken echt gemeen en dirigent Bollon houdt het geheel goed op het kookpunt zonder het te laten overkoken.

Het gaat hier om de nieuwste opname die werd voorafgegaan door wel vijf andere uitgaven, vaak met niet geringe zangeressen als Renata Scotto, Raina Kabaivanska, Ilva Ligabue, Magda Oliviero, Daniela Dessi in de titelrol, maar deze heeft iets heel speciaals.

De opname met Dessi uit 2011 is op dvd verschenen (ArtHaus 101.363).