CD Recensies

ZIMMER: DA VINCI CODE, THE

Zimmer: Da Vinci code, The. Thomas Bowes, Hugh Marsh (v), Martin Tillman (vc), Fretwork, King’s Consort en anoniem orkest o.l.v. Richard Harvey. Decca 985.4041 (68’10”). 2006

 

Het was logisch dat de bestseller The Da Vinci code van Dan Brown verfilmd werd. Dat gebeurde in 2006 met een rolprent die door Oscarwinnaar Ron Howard werd gemaakt met Tom Hanks en Audrey Tautou in de hoofdrollen. 

Voor de soundtrack werd Hans Zimmer gevraagd, iemand die de nodige ervaring had met dergelijke grootschalige producties als Gladiator, Batman begins, King Arthur en The last Samurai.

Effectief is de muziek zeker. Meteen de uitbarsting van de strijkers aan het begin van ‘Dies mercurii i martius’ kan iemand de koude rillingen bezorgen. En dan volgen nog dertien delen.

Meteen aan het begin plaatst Zimmer zijn clausen voor het spannende, sombere verhaal als echo van het gewelf in het Louvre waar alle begint. Kiemcelachtige motieven leiden tot een volledig uitgewerkt thema voor piano en synthesizer.

Gegeven de onopzichtige aard van de soundtrack een aanzienlijke verscheidenheid aan textuur in Zimmers muziek die ook treft door de best verbeeldingsvolle orkestratie. Bovendien wordt de sfeer verhoogd doordat veel thema’s met elkaar vervloeien. 

Logischerwijze bevat de partituur een groot kooraandeel waarvoor onder meer het King’s Consort is ingezet. Dat past ook bij het liturgische onderwerp. Twee van die koordelen vallen bijzonder op. Het als laatste opgenomen lyrische ‘Kyrie Magdalene; van Harvey dat door diepe bassen wordt ingezet en ‘Salvete virgines’ met zijn staccato tussenwerpsels. Ook ‘Malleus maleficarum’ is mooi door doem getekend en ‘Daniel’s 9th cipher’ bezit suspense gevoel. Maar er zijn ook een paar vrolijker delen, zoals ‘Poisoned challice’.

Het best ontwikkelde deeltje is ‘Chevaliers de Sangreal’ met zijn grote gelaagdheid. Gezien het feit dat Zimmer nooit een echte volledige muziekopleiding had, zal de rol van de arrangeurs Lorne Balfe, Nick Glennie-Smith en Henry Jackman wel groot zijn geweest.

Een paar bedenkingen en teleurstellingen daargelaten is het fijn te beluisteren resultaat heel geslaagd.