Zeller: Der Vogelhändler. Elena Csilla Puszta (ms., keurvorstin Marie), Dagmar Schellenberger (s., barones Adelaide), Rupert Bergmann (t., baron Weps), Maximilian Mayer (t., graaf Stanislaus), Wolfgang Dosch (t,. Süffle), Gerhard Ernst (b., Würmchen), Bernhard Berchtold (t., Adam, Vogelhändler), Martina Fender (s., Christel. postbode) en Raimund Stangl (t., Schneck) met het Seefestspiele ensemble Mörbisch o.l.v. Gerrit Pießnitz. Oehms OC 461 (79’39”). 2017
In het ooievaarsparadijs Mörbisch in het Oostenrijkse Burgenland schijnt men tijdens het jaarlijkse zomerfestival regelmatig de operette Der Vogelhändler van Carl Zeller (1842-1898) op het programma te hebben. Met andere uitvoerenden is er al een opname uit 1998 (Arte Nova 74321-58970-2).
Terecht dat het werk uit 1891 daar in ere wordt gehouden want net zoals Mozarts Vogelfänger in Die Zauberflöte verdient Zellers Vogelhändler een plaatsje in de muziekgeschiedenis. Het werk bevat ook een kostelijke hit: ’Schenkt man sich Rosen in Tirol’, gezongen door de keurvorstin en Adam de vogelhandelaar.
Het werk handelt in een achttiende eeuws dorpje aan de Rijn waar de boeren opdracht krijgen om een berenjacht te organiseren voor de plaatselijke aristocratie en een eerbare maagd voor de baron die de leider is. Maar de arme boren kunnen slechts een tam varken en een weduwe opbrengen. De jacht wordt afgelast, maar de jachtmeester weigert het geld terug te betalen. In deze chaos duikt Adam de Vogelhändler uit Tirol op om zijn fiancée, Christel, de postdame, op te halen. Verwarring alom maar de problemen worden opgelost en Adam en Christel verdwijnen naar Tirol.
Vergeet de plot en geniet van de leuke muziek. Wie houdt van Lehárs Lustige Witwe zal hier goed an zijn trekken komen. De zangers zijn allen goed.Elena Puzta is een vrolijke, enthousiaste Marie in ’Schnell, kommt nur alle’, treffend in zowel ’Schenkt man sich Rosen’ en het introspectieve ‘Als geblüht der Kirschenbaum’. Ook de beide belangrijkste tenoren maken een goede beurt. Bernhard Berchtold als een redelijk viriele Adam die een lach in zijn stem heeft in ‘Gruss euch Gott’. Maximilian Mayer als graaf Stanislaus is pittig en vurig in zijn duet met Christel. Als zodanig is Martina Fender met haar lyrische sopraan heel charmant en honingzoet. Vanzelfsprekend is ook Dagnar Schellenberger een vlotte barones Adelaide met niet te veel gevoel voor waardigheid. De komische effecten komen niets tekort.
Jarenlang domineerde de professionelere opnamen van Boskovsky met Rothenberger, Berry, Holm en Dallapozza (EMI 769.357-2), maar er is alle reden deze nieuwe uitgave warm te verwelkomen.