Zelenka: Missa Sancti Josephi ZWV. 14; De profundis ZWV. 50; In exitu Israël ZWV. 84. Julia Lezneva (2), Daniel Taylor (ct), Tilman Lichdi (t), Jonathan Selis (bs) met het Kamerkoor- en het Barokorkest Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius. Carus 83.279 (57’51”). 2018
Zoals vaak met de muziek van Zelenka heeft ook zijn Missa Sancti Josephi uit 1731 wat bijzonders. Het werk werd in een soort operastijl gecomponeerd voor Maria Josepha, de echtgenote van de Saksische keurvorst Friedrich August waarin hij her ‘Credo’ achterwege liet, maar toch nog 13 delen telt. Wat verder opvalt is het voor die tijd stevig bezette orkest; het hof kon zich dat kennelijk financieel veroorloven. Het koor verricht het leeuwendeel van de vocale bijdragen. Verder is er een evenwichtig solistenteam, keurig met een alto.
Bij het vijfdelige De profundis en het vierdelige In exitu Israel (waarvan 2 versies bestaan) gaat het om vroegere werken uit respectievelijk 1724 en 1728.
De in 1947 geboren dirigent Frieder Bernius heeft met zijn in 1968 opgerichte Stuttgarts Kamerkoor een expert in de historisch verantwoorde uitvoeringsstijl van vocale barokmuziek en won daarmee in 1990 ook al een Edison.
Van deze Mis moet al een mij onbekende Praagse opname van Adam Viktora (Nibiru 01532231) bestaan, maar het lijkt me sterk dat die beter zou zijn. Benius zorgt namelijk tot in het detail voor zeer idiomatische verklankingen, waarin het grillige van Zelenka ook mooi naar voren komt. Van De profundis bestaat een andere mooie opname van Paul Dombrecht met Il Fondamento (Passacaille 9528), van In exitu Israël ken ik geen andere opname, wat de waarde van deze fijne cd vergroot.