CD Recensies

ZWILICH: VIOOLCONCERT; RITUALS

Zwilich: Vioolconcert; Rituals. Pamela Frank (v) met het Omroeporkest Saarbrücken o.l.v. Michael Stern c.q. Nexus met het IRIS kamerorkest. Naxos 8.559268 (52’04”). 1998/2004

 

Zo aan het eind van 2018 leek het een aardige gedachte om aandacht te besteden aan cd’s met werken van componisten aan de uitersten van het alfabet: Michel van der Aa en

Ellen Taaffe Zwilich (1939), studente van Dohnanyi, is de enige Amerikaanse componiste die in 1982 werd geëerd met een Pulitzer prijs voor haar Symfonie nr. 1. Op grond daarvan bestelde het San Francisco orkest een Symfonie nr. 2 die de binaam ‘Cellosymfonie’ kreeg omdat de cellogroep er zo’n belangrijk aandeel in heeft, Dit werk is opgenomen met het Louisville orkest o.l.v. Lawrence Leighton Smith (Albany KCD 002). Hetzelfde orkest nam ook de Symfonie nr. 3 op, nu onder John Mack (Koch 3-7278-2), samen met het Hoboconcert en het Concerto grosso

Maar hier gaat het om het Vioolconcert uit 1998 heeft drie delen met de aanduidingen ‘Quarter note = ca. 62, ca. 58 en ca. 152’. Het is wel een liefdeslied voor de viool genoemd en een moment van herkenning treedt op in het tweede deel waarin we Bachs beroemde Chaconne als uitgangspunt ontmoeten. 

Voordat ze ging componeren had Zwilich al een loopbaan als violiste en ze wist dus goed hoe ze technische barrières kon bouwen in een virtuoos werk, maar desondanks wat duister stuk dat het niet van show moet hebben. OP basis van die tempo aanduidingen zijn beide begindelen niet zo snel, maar daardoor des te sprekender.

Pamela Frank haalt mooi het expressieve karakter naar voren en wordt keurig begeleid door de ook Amerikaanse Michael Stern. 

Rituals voor vijf slagwerkers met instrumenten uit vele werelddelen en orkest is uit 2002 en bevat de delen ‘Invocation’, ‘Ambulation’, ‘Remembrances’ en ‘Contests’ mag er op papier bijzonder uitzien, her is ongetwijfeld een krachtig werk dat meer de hersens dan de ziel aanspreekt. Dat ligt zeker niet aan de uitvoering door de Nexus slagwerkers en het IRIS kamerorkest die het werk niet in edelkitsch laat ontaarden.