Zwaag: Vioolconcert; Pianoconcert nr. 2. Terence Tam (v) en Sara Davis Buechner (p) met het Victoria symfonie orkest o.l.v. Tania Miller. Elements Edition E.E. 11.02 (63’04”). 2011
De in 1960 geboren en in Amsterdam levende componist Wim Zwaag die zich op menig muziekgebied uitte, hield in een tijd van vaak wilde avant-gardistische voortbrengselen vast aan romantische idealen, wat zijn werk meteen iets toegankelijks geeft. Sinds 2000 schreef hij ook voor buitenlandse opdrachten en in 2006 was hij ‘composer in residence’ bij het Neurenbergs symfonie orkest. Daar ging in 2008 zijn Vioolconcert in première. Het Pianoconcert ontstond eerder, - in 2007.
In 2011 verscheen nog een cd met Orkestliederen op teksten van Rilke, Liliencron en Neruda met mezzo Anja Wilbrink en het Victoria symfonie orkest o.l.v. Tania Miller (Elements Edition E.E. 11.01) en eentje met zijn Concerten voor klarinet en cello Changing colours in time plus de Variaties voor piano en orkest over een thema van Mozart met Arno Piters (kl), Alexander Chaushian (vc), Jeroen Riemsdijk (p) en het Neurenbergs symfonie orkest o.l.v. Ivan Anguélov en Hans Rotman (DRC DRC 61001/2).
De directe aanleiding tot de bespreking van het Pianoconcert nr. 2 werd gegeven in het tv Programma Zomergasten van 18 augustus 2019 waarin Maxim Februari een fragment liet zien en horen van de pianiste Sarah Davis Buechner, die eerder, vòòr zijn ‘ombouw’ bekend was als David Buechner en in die tijd een elders besproken opname met o.a. het Concerto macabre van Bernard Hermann maakte.
De koppeling met het eveneens goed uitgevoerde Vioolconcert is een nogal voor de hand liggende. Opvallen dat de begeleiding is overgelaten aan een in 1941 opgericht Canadees orkest uit Victoria in British Columbia.