Zielenski: Offertoria et communiones totius anni. Wroclaw barokensemble o.l.v. Andrzej Kosendiak. NFM Accord ACD 272-2 (48’37”). 2019
De zeventiende eeuwse Poolse componist en organist Mikolaj Zielenski (ca. 1550 - 1615) publiceerde in 1611 in Venetië zijn vijftien Offertoria totius anni en Communiones totius anni, beide voor één tot twaalf stemmen en basso continuo. Deze waren opgedragen en betaald door aartsbisschop Wojclech Baranowski, de primaat van Polen. De componist werd door hem naar Venetië gestuurd op bij Gabrieli te studeren, vandaar dat zijn werken in Italië en niet in Polen werden gepubliceerd.
Waarschijnlijk componeerde Zielenski heel wat meer, maar omdat het paleis van de primaat in Lowicz tijdens de oorlog met Zweden bij een brand werd verwoest, is daar niets van over.
Het werk omvat 56 Offertoria en een twaalfstemmig Magnificat en de teksten zijn in chronologische volgorde van het liturgische jaar. Alleen de Advent ontbreekt. Kosendiak laat ‘Mitte manum tuam’ bewust alleen instrumentaal klinken omda t er voor de Opstanding geen woorden nodig zijn.
Wat we te horen krijgen, is heel opmerkelijke muziek die door Kosendiak en zijn ensemble van twaalf zangers en 15 instrumentalisten, waaronder viola da gamba, violone, harp. kistorgel, klavecimbel, theorbe cornet, dulciaan en trombone heel mooi gemoduleerd worden uitgevoerd. De muziek mort zijn geschreven voor zeer getalenteerde musici want van hen wordt nogal wat aan vaardigheden verlangd, maar Kosenko beschikt over een voortreffelijk team dat geen moeite heeft met het lastigste passagewerk. Ook de ritmische contrasten zijn sterk.
Liefhebbers van onbekende zeventiende eeuwse koormuziek zullen heel gelukkig zijn met deze luxueuze uitgave met toelichting ook in het Engels en de volledige teksten.
Van de Offertoria et communiones bestonden al mij onbenende opnamen van Camerata Silesia en Concerto Polacco o.l.v. Anna Szostak (Musicon MCD 020) en het Collegium Zielenski o.l.v. Stanislaw Galonski (DUX 0819). In hoeverre die anders of beter zijn?