Zelenka: Penitenti al sepolchro del redentore ZWV. 63. Mariana Rewerski (a., Maddalena), Eric Stoklossa (t., David) en Tobias Berndt (bs., Petrus) met het Collegium vocale 1704 o.l.v. Václav Luks. Zig-Zag territoires ZZT 090803 (71’08”). 2020
Als we de verrassend toekomstgerichte en originele Triosonates van Jan Dismas Zelenka (1679 - 1745) niet via de cd hadden leren kennen, was de componist waarschijnlijk stilaan in de vergetelheid verzonken. Na zijn instrumentale werken worden nu geleidelijk ook zijn koorwerken ontsloten. Zelenka was contrabas sist aan het Habsburgse hof in Dresden en schreef daarvoor eenstel oratoria. Werken die bekend werden als ‘sepolchri’, een muziekvorm die zo dicht mogelijk bij de opera als maar mogelijk was kwam die componisten in het Lutherse Saksen maar konden bereiken.
In dit werk gaat het om een imaginaire ontmoeting tussen koning David, Maria Magdalena en Petrus aan het graf van Jezus. De latente theatraliteit van de opera dreigt soms door te breken in de expressieve soli en de gedurfde orkestrale begeleiding van deze compositie uit 1736. De tekst is van Stefano Benedetto Pallavicini.
Deze uitvoering weet alle oorspronkelijkheid en het volledige dramatische potentieel van het wek goed naar voren te brengen.
Tenor Eric Stoklossa is een sterke, geen moment overdrijvende David, Mariana Rewerski zingt haar beide aria’s met warm gevoel en bas Tobias Berndt heeft als Petrus wat minder mogelijkheden om zich te profileren, maar verleent zijn aria ‘Lingua perfida’ goed gewicht. Luks begeleidt met veel zorg voor klankschoonheid en gevoel voor drama.
Daarmee wordt de Supraphonopname SU 3785-2 van Robert Hugo uit 1994 overtroffen.