CD Recensies

ZIMMERMANN: INITIALE, LIEDEREN, VROEGE KAMERMUZIEKWERKEN

Zimmermann: Initiale, liederen en vroege kamermuziek. ‘Lied der Abelone’; ‘Herbstlied’; ‘Imaginärer Lebenslauf’; Kleine suite; Aria; Liederen voor zangstem en piano nr. 1-5 en Geistliche Lieder nach Texten von Ernst Bertram nr. 1-3; Strijktrio; Vioolsonate; Anna Prohaska (s), Cordelia Höfer (p), Allessandro Cappone (v), Trio Berlin, Rachel Schmidt (v). Wergo WER 6735-2 (63’44”). 2010

 

Een wat merkwaardige gedachte: zo’n 45 jaar na zijn dood blijken er nog altijd werken van de in 1970 gestorven Bernd Alois Zimmermann te zijn die op een eerste opname wachtten. Op de Vioolsonate uit 1950 na gaat het louter om stukken uit de periode 1939-1946, een tijd toen Zimmermann zich bewust en om begrijpelijke redenen uit de openbaarheid had teruggetrokken. Maar hier is dat tenminste wel grondig gebeurd door meteen al zijn elf liederen vast te leggen. Het materiaal daarvan is interessant genoeg met zijn nogal neoromantische inslag zo op de grens van het expressionisme waarin intieme gevoelens en een literaire achtergrond van de teksten van Rilke, Klabund en Nietzsche een grote rol spelen. Jammer eigenlijk dat hij niet meer liederen componeerde.

Met haar heldere, lichte lyrische sopraan zorgt Anna Prohaska voor een ideale weergave. Zij is de feitelijke ster in dit programma en gelukkig wordt ze mooi door pianiste Cordelia Höfer begeleid. Het is goed om daarnaast ook kennis te kunnen maken met vroege kamermuziekstukken, heel verzorgd uitgevoerd door leden van het Berlijns filharmonisch orkest.