CD Recensies

YI, CHEN: DRAGON RHYME

Chen Yi: Dragon rhymeHigdon: Sopraansaxofoonconcert;   Weill: Concert voor viool en blaasorkest op. 12; Chen Yi: Dragon rhyme. Carrie Koffman (sax) en Anton Miller (v) met het Hartt School blaasensemble o.l.v. Glen Adat. Naxos 8.572889 (56’44”).  2010

 

Jennifer Higdon componeerde haar driedelige Hoboconcert in 2005 en Roberto Díaz was in 2016 de eerste die het opnam (Naxos 8.559823). Nu verschijnt het wek omgezet in saxofoonconcert opnieuw op dat label met andere Amerikaanse uitvoerenden. De componiste schrijft toegankelijke, melodische muziek en weet ook steeds te verrassen. Ze grossiert in concerten (voor altviool, slagwerk, hobo, viool en nu dus saxofoon). In die nieuwe gedaante voldoet het goed, zeker zo mooi gespeeld als hier.

In zijn Vioolconcert uit 1924 plaatst Kurt Weill de viool tegenover een blaasorkest en benut alle wat afgezaagde mogelijkheden van het neoklassieke modernisme uit die tijd om de potentie daarvan te benutten om er toch een interessant werk van de maken. Waltraud Wachter (Ondine ODE 771-2) en Chantal Juillet (Decca 452.481-2) maakten er eerder mooi opnamen van, maar ook Anton Miller en het jonge, enthousiaste schoolorkest maken er wat moois van.

De in 1953 geboren Chinees-Amerikaanse Chen Yi (1953) tracht in haar twee delen ‘Mysteriously - Harmoniously’ en ‘Energetically’ tellende Dragon rhyme uit 2010 Oosterse en Westerse muziektradities te verbinden. Het spel met intervallen herinnert aan de Beijing Opera.

Dit veelzijdige programma heeft de nodige aantrekkelijke kanten en de vertolkingen mogen kritisch gehoord worden om ze op waarde te schatten.