CD Recensies

YUN: KAMERMUZIEK

Yun: Kamermuziek. ‘Ost-West-Miniaturen’ nr. 1 en 2; ‘Rencontre’. ‘Interludium A’, ‘Hobokwartet’, ‘Vioolsonate’. Shota Takahashi (h), Egidius Streiff (v), Mariana Doughty (va), Walter Grimmer (vc), Georg Arzberger (kl), Maria Stange (hrp), Kaya Han (piano), Markus Stange (piano). Capriccio V 5364 (77’34”). 2018
 
De in Korea geboren, maar als politieke banneling in Duitsland levende componist Isang Yun (1917 - 1995) in zonder meer de belangrijkste Koreaanse componist aller tijden. Hij studeerde bij Boris Blacher in Berlijn. Deze maakte hem vertrouwd met moderne technieken, zoals twaalftoonsmuziek en serialisme. Daar maakte hij in zijn composities gebruik van, maar nooit op heel strikte manier.
Zijn muziek is geworteld in de Koreaanse traditie, waarvan ons weinig bekend is, terwijl het kader wordt gevormd door Westerse muziek. Hij aarzelt niet om de lyriek ruim baan te geven. Kamermuziek vormt het hoofdbestanddeel van zijn oeuvre.
De zes voor zeer verschillende bezettingen geschreven werken op deze cd zijn daarvan een goed voorbeeld. Ze omspannen een vrij korte scheppingsperiode want Rencontre voor klarinet, harp (of piano) en cello in uit 1986, de Vioolsonate is uit 1991, het Hobokwartet en de beide Ost-West-Miniaturen voor hobo en cello zijn uit 1994 en Interludium A voor piano uit 1982.
Samen geven deze heel goed uitgevoerde werken een duidelijk en pregnant beeld van de grote betekenis van Yun voor de eigentijdse kamermuziek.