WAGNER: PIANOTRANSCRIPTIES, BOOMSMA

Wagner: PianotranscriptiesWagner/Liszt: ‘O du mein holder Abendstern’ uit Tannhäuser S. 444; ‘Isolde’s Liebestod’ uit Tristan und Isolde S. 447; Wagner/Stradal: ‘Verwandlungs-Musik-Einzug der Gralsritter’ uit Parsifal; Wagner/Brendel: ‘Improvisation über Walther’s Preislied’ uit Die Meistersinger von Nürnberg; Wagner/Busoni: ‘Trauermarsch’ uit Götterdämmerung; Wagner/Kocsis: ‘Voorspel’ uit Tristan und Isolde. Camiel Boomsma. Et’cetera KTC 1500 (49’37”). 2013

Een sonate in Bes op. 1, de ‘grote’ sonate in A op. 4, de sonate in As, een sonate voor het album van Mathilde Wesendonk, een viertal Albumblätter, een polonaise in d en eentje in D voor piano vierhandig, een polka in G, Züricher Viellliebchen-Walzer  en een Fantasie in fis op. 3 zijn zo ongeveer de enige pianowerken van Wagner die ons resten.

Muziektheater was alles voor de aan de piano componerende Wagner, maar de opbrengst van zijn pianowerken is mager.

Aanleiding voor het maken van pianobewerkingen van bekende fragmenten uit zijn opera’s zijn er des te meer. De Tristan bewerkingen van Liszt zijn het bekendst en hier aanwezig. Maar daarnaast komen ook andere bewerkingen aan bod. Van August Stradal die zich over een bekende scène uit Parsifal ontfermde, van Franz Bendel van de bekendste aria uit Die Meistersinger, van Busoni dito de Treurmars uit Götterdämmerung en van Zoltán Kocsis met een alternatief Tristan voorspel.

Met een redelijk inzicht in de te verbeelden operarollen en een mooi toucher vertolkt Camiel Boomsma dit alles wat afstandelijk op een gaaf klinkende cd die best nog wat extra’s had kunnen verdragen met zijn relatief korte speelduur.