CD Recensies

WOLF-FERRARI: DONNE CURIOSE, LE; DIE NEUGIERIGEN WEIBER

Wolf-Ferrari: Le donne  curiose. Alfredo Maeiotti, Rena Garazioti, Cecilia Fusco, Alberto Rinaldi, Pietro Bottazzo met het Ensemble van het Teatro La Fenice di Venezia o.l.v. Oliviero de Fabritiis. Mondo Musica MFOH 10141 (2 cd’s, 2u. 12’09”). 1968

 

Wolf-Ferrari: Die neugierigen Frauen. Agnete Rasmussen, Viktorija Kaminskaite, Violetta Radomirska, Kay Stiefermann, Jürgen Linn met het Madrigaalkoor van de muziekhogeschool München en het Münchens omroeporkest o.l.v. Ulf Schirmer. CPO 777.739-2 (2 cd’s, 1u. 57’09”). 2011

 

Onder de Italiaanse titel Le donne curiose behoorde deze komische opera van de Duits-Italiaanse componist in 1903 tot de eerste grote successen van Ermanno Wolf-Ferrari. Het aardige is dat er niet alleen een oudere Italiaanse opname van bestaat, maar ook een nieuwe Duitse versie als Die neugierigen Frauen. De oorzaak van de vertaling: destijds werd in Duitsland in het algemeen alleen Duits in de opera gezongen. 

Het werk ging in 1903 in München in première en is net als sommige andere opera’s van hem zoals I quattro rusteghi gebaseerd op een commedia dell’arte komedie van Goldoni. Dat betekent dat ieder zweem van Wagneriaans pathos en bombast is vermeden.

Het gegeven van nieuwsgierige Venetiaanse vrouwen Rosaura, Colombina, Eleonora en Beatrice die achter het geheimzinnige gedrag van hun in een mannensoos verenigde echtgenoten Lelio, Florindo, Leandro, Pantalone en Lelio niets anders dan culinaire vraatzucht ontdekken is weliswaar erg simpel, maar sommigen bezitten toch een heel eigen karakter. Pantalone, de oprichter van de soos en Colombina, het dienstmeisje van Beatrice zorgen voor de nodige verwikkelingen. 

De Italiaanse versie bleef een onbekende helaas.

Hoorbaar is ook hoe het dramatisch talent van de handeling in parlando stijl van de componist altijd wordt overschaduwd door de subtiele humor van zijn buffo opera’s.

Het zangersensemble van Schirmer in München en dan vooral de Violetta Radomirska (Eleonora) en Peter Schöne (Lelio) in dat gezelschap zorgen voor een levendige vertolking vol vrolijkheid en geraffineerd kunnen. De dirigent en het orkest dragen een door raffinement en helderheid gekenmerkte, haast kamermuzikale begeleiding bij.