Wolf-Ferrari: Gioielli della madonna, I. Natalia Ushakova (s., Maliella), Kyungho Kim (t., Gennario), Daniel Čapkovič (b., Rafaele), Susanne Bernhard (ms., Carmela), Peter May (t., Ciccillo) en Frantisek Duriač (bs., Rocco) met het kinderkoor Bratislava, de Pressburg singers, het Slowaaks operakoor en Omroeporkest o.l.v. Friedrich Haider. Naxos 8.660386/7 (2 cd’s, 2u.02’52”). 2015
In de situatie dat Ermanno Wolf-Ferrari vrijwel alleen bekend was via zijn heel melodieuze opera-intermezzi is jarenlang nauwelijks verandering gekomen.
Pas geleidelijk verschenen complete opnamen van zijn opera’s Le donne curiose, I quattro rusteghi (beide in deze rubriek besproken) en nu verscheen de blijkbaar eerste opname van De juwelen van de madonna, een opera in drie aktes op libretto van Golisciani en Zangerini die in 1911 in Berlijn in première ging.
Ooit was dit werk een groot succes dat op een wereldtournee werd bevestigd. Later genoten daaruit alleen de orkestbijdragen Festa populare, de Intermezzi uit de tweede en derde akte, de Serenata en de aria ‘Aprile, o bella’ nog enige bekendheid, maar nu is er eindelijk deze volledige uitvoering van het Slowaaks Nationaal theater uit Bratislava.
Dan blijkt het werk met zijn mengeling van fel verismo, kleurige volksmuziek en Italiaanse lyriek best aantrekkelijk. Deze opera heeft sfeer, kent enige geheimzinnigheid, bevat innemende liefdesliederen, fraaie serenades en levendige Napolitaanse dansen. Deze vermoedelijke zaalopname van een goed ingespeeld ensemble met over de hele linie behoorlijke solisten feeft daarvan een goed beeld.
Wie op zoek is naar meer, kan ook terecht bij de door de neef Manno (1911-1994) van de componist in de jaren zestig van de vorige eeuw gedirigeerde La Bohème (Verona 27079/80), Ernani (GD Stefano GDS 21031) en I Lombardi alla prima crociata (Cetra 2564-66143-1).