Weinberg: Symfonie nr. 4 in a op. 61; Rapsodie op Moldavische thema’s op. 47/1’ Sinfonietta nr. 2 in a op. 74. Pools nationaal omroeporkest Katowice o.l.v. Gabriel Chmura. Chandos CHAN 10237 (59’56”). 2004
Weinberg: Symfonie nr. 5 op. 76; Sinfonietta nr.1 op. 41. Pools nationaal omroeporkest Katowice o.l.v. Gabriel Chmura. Chandos CHAN 10128 (67’51”). 2003
Weinberg: Symfonieën nr. 14 in op. 177 en 16 op. 131. Pools nationaal omroeporkest Katowice o.l.v. Gabriel Chmura. Chandos CHAN 10334 (63’42”). 2005
Terugblikkend moeten we misschien toch Tikhon Khrenikov, de gevreesde en verachte Stalinistische leider van de Sovjet Componisten Unie enigszins gelijk geven in zijn negatieve commentaar op de Rapsodie op Moldavische thema’s van Weinberg uit 1949.
Bij kritische beschouwing is veel van zijn werk slechts een bleke afspiegeling van dat van vriend en mentor Shostakovitch. De stampende ritmen alleen kunnen het werk niet redden, hoezeer Chmura en het orkest zich daar ook voor inzetten.
Toch is het goed dat na de Perestrojka en Glasnost sinds midden jaren tachtig vorige eeuw de aandacht voor de vroegere Sovjet Muziek niet alleen is gericht op Shostakovitch, Schnittke, Shchedrin, Denisov, Oestvolskaja en Goebaidoelina, maar ook op Weinberg.Want ook hij heeft ervaren wat stringente dictatuur betekende.
Het eerste en laatste deel van de vierde symfonie hebben het meeste weg van balletmuziek en de langzame middendelen zijn wel aantrekkelijk melodieus, maar ook nogal voorspelbaar. Bij de beide Sinfonietta’s is het niet veel anders.
De vijfde symfonie staat merkbaar in de schaduw van de vierde van Shostakovitch en nr. 14 en 16 zijn de moeite van het nader leren kennen waard. Ook van al deze werken geeft Chmura optimaal geslaagde verklankingen en een verder pluspunt is de geweldige geluidskwaliteit. Dit zijn nuttige aanvullingen van de Weinberg discografie.