WAGNER: LOHENGRIN, ELDER

Wagner: Lohengrin. Klaus Vogt (t., Lohengrin), Camilla Nylund (s., Elsa von Brabant), Falk Struckmann (bs, Heinriuch der Vogler), Evgeny Nikitin (b., Frierrich von Telramund), Katarina Dalayman (s., Ortrud) en Samuel Youn (b., Heerrufer) met het Groot Omroepkoor, het koor van de Nederlandse Opera en het Concertgebouworkest o.l.v. Mark Elder. RCO Live RCO 17002 (3 cd’s, 3u. 30’45”). 2015

Lohengrin, een geschiedenis van een Christelijke verlosser die de machten van de duisternis overwint, is gebaseerd op een van Wagners meer dubieuze concepten. Lohengrin is de zoon van Parsifal en een graalridder, die per zwaan opduikt wanneer Elsa van Brabant hem oproept om haar te verdedigen tegen Telramund die haar heeft beschuldigd van het vermoorden van haar broer Gottfried.

Lohengrin belooft om met Elsa te trouwen op voorwaarde dat ze hem nooit vraagt naar zijn naam en afkomst. Telramunds vrouw Ortrud wakkert de nieuwsgierigheid van Elsa aan en na de trouwpartij (met de beroemde bruidsmars) stelt de bruid toch de verboden vraag.

Lohengrin moet voldoen aan zijn eed en verdwijnt voor eeuwig, maar niet nadat op miraculeuze wijze Gottfried weer als gedaanteverwisseling van de zwaan opduikt, iets waartoe de slechte Telramund en Ortrud hem hadden verplicht.

Waar Der fliegende Holländer zich nog wat ongemakkelijk beweegt tussen een ouderwetse en een doorgecomponeerde opera en Tannhäuser momenten van stilstand kent, bezit Lohengrin  meer vaart. Het werk bevat ook prachtige koorgedeelten en heel wat mooie orkestrale passages. Wel domineert vanaf het begin de 4/4 maat.

Plaatsvervangend voor Andris Nelsons dirigeerde Mark Ermler 18 en 20 december 2015 twee concertante uitvoeringen van deze opera. Hij begint veelbelovend met een verwachtingsvol voorspel van de eerste akte (dat van de derde bezit een explosief karakter) en het zijn deze uitersten bdie de hele uitvoering beheersen. Energie en drama zijn hier de trefwoorden.

Heroïsch  en lyrisch als een ware Wagnertenor is Klaus Florian Vogt in de titelroll; Camilla Nylund is een ontroerende, vrij onschuldig klinkende Elsa. Dat Katarina Dalayman een wat ordinaire, sinistere Ortrud is, past eigenlijk wel bij deze rol. Daarmee vergeleken is Evgeny Nikitin even kernachtig als Telramund en Falk Struckmann belichaamt een krachtige koning Heinrich.

Zo verdient deze opname een bevret van grote bekwaamheid dat zich goed laat meten met eerdere uitgaven.

Wat zijn de beste overige alternatieven? Kempe (EMI 567.415-2), Bychkov (Profil Medien  PH 09004) en Barenboim (Teldec 3984-21484-2).  Vogt had trouwens deze rol ook al in 2013 vervuld in de Zaterdag Matinee uitvoering van Jaap van Zweden (Quattro Live). Zie ook de Vergelijkende Discografie.