Schubert: Octet in F op. post. 166, D. 803; Widmann: Octet. Jörg Widmann (kl), Dag Jensen (fag), Sibylle Mahni (hrn), Carolin Widmann (v), Florian Donderer (v), Isabellle van Keulen (v), Veronika Eberle (v), Rachel Roberts (va), Hanna Weinmeister (va), Tanja Tetzlaff (vc), Gustav Rivinius (vc), Yasunori Kawahara (cb). Avi 8553209 (2 cd’s, 1u. 27’59”). 2009
Een van de interessantste aspecten van de in 1973 geboren Duitse klarinettist en componist Jörg Widmann is dat hij niet past in welk dictaat, welke ideologie van de moderne muziek dan ook. Als vrijzwevende persoonlijkheid voelt hij zich nog het beste thuis in het muzikale verleden uit de tijd van Mozart tot Mahler met een zijdelings blik op Lachenmann en zijn leraar Rihm.
Luister maar eens naar zijn een half uur durende Lied uit 2003 op de cd Schubert Dialog door het Bambergs symfonie orkest o.l.v. Jonathan Nott. Tudor 7132.
Dat brengt een grote gevoeligheid voor expressieve verscheidenheid in de keus van instrumenten, vormen en tradities met zich mee.
Widmanns Octet uit 2004 is regelrecht geïnspireerd door dat van Schubert, vooral door de wat duisterder kanten daarvan op de achtergrond. Het is een vrij energiek werk dat wat aarzelend begint maar dan gauw tot volle bloei komt. Aan mooie momenten geen gebrek, zoals de hoornsignalen uit het menuet en het hele, bijna tien minuten Lied ohne Worte, het wat parodistische Intermezzo en de finale bij wijze van Nachtmusik.
De tijdens het kamermuziekfestival in de Jugendstil waterkrachtcentrale in Heimbach gemaakte opname is van grote klasse dankzij een glanzende uitvoering.
Dat de eerste cd het Octet van Schubert in een iets andere bezetting bevat, is niet meer dan logisch. Het werk krijgt een joyeuze verklanking met slechts weinig duistere ondertonen. De wat pretentieloze muziek krijgt de nodige diepgang. Aardig Isabelle van Keulen bij de uitvoerenden van Schuberts Octet aan te treffen. Ik koester dierbare herinneringen aan een optreden tijdens het Lockenhaus Festival 1987 van Gidon Kremer, toen ze met zeven andere musici ook al eens dat Octet speelde; het is bewaard gebleven (DG 423.367-2).