Weckmann: Orgelwerken, Koraalbewerkingen Komm, heiliger Geist, Herre Gott; Koraalvariaties Gelobet seist du, Jesu Christ; Ach wir armen Sünder; Gott sei gelobet und gebenedeiet; Nun freut euch lieben Christen gmein; Toccata’s nr. 1 in d, 4 in a; Fantasie in d; Preludium in G; Preambule in primi toni; Toccata vel praeludium in d; Fuga in d; Magnificat in secundi toni. Hilger Kespohl. MDG MDG 906-2109-6 (72’04”). 2018
De in het Duitse Thüringen geboren Matthias Weckmann (1612 - 1674) begon zijn muzikale loopbaan op twaalfjarige leeftijd als korknaap in de door Schütz geleide hofkapel in Dresden. Orgel leerde hij sinds 1633 bij Prätorius en in 1636 keerde hij naar Dresden terug als hoforganist en lid van de keurprinselijke kapel. Van 1643-1647 verbleef Weckmann in Denemarken om een hofkapel te formeren voor de latere koning Christian V.
Belangrijk voor hem was een bezoek van de klavimbelvirtuoos Froberger in de winter van 1649/50. Ze ondernamen een in die tijd gebruikelijke wedstrijd en raakten goed bevriend. Froberger gaf Weckmann wat nader inzicht in de Zuidduitse stijl met zijn Franse en Italiaanse invloeden. In 1655 werd Weckmann tot slot organist van de Hamburgse St. Jacobi kerk.
Als we nu naar deze keuze uit Weckmanns orgelwerken luisteren, valt op met wat voor een muziek vol tegenstrijdigheden we hier te maken hebben. Weerbarstig kunstig en visionair tegelijk. Dat maakt een grondige kennismaking nuttig.
Er bestaat een volledige opname van Weckmanns orgelwerken door Friedhelm Flamme (CPO 777.873-2, 2 cd’s) en een fijne uittreksel dubbel cd van Bernard Foccrouille (Ricercar RIC 348), maar ook deze van Hilger Kespohl is zeer de moeite waard. Het programma wordt gespeeld op een hier ideaal passend Arp Schnitzerorgel in de Sankt Pankratiuskerk te Neuenfelde en de opname bezit alle kwaliteiten om alles zo mooi mogelijk te laten horen.