CD Recensies

WENNÄKOSKI: FLUITCONCERT; HAVA AMOR OMNIA

Wennäkoski: Fluitconcert Soie; Hava; Orkestsuite Amor omnia. Kersten McCall (fl) met het Fins omroeporkest o.l.v. Dima Slobodeniouk. Ondine ODE 1259-2 (55’23”). 2014

Totdat Kersten McCall eind maart 2019 haar Fluitconcert Soie met het Concertgebouworkest uitvoerde, was de Finse componiste Lotta Wennäkoski een grote onbekende voor me. Snel kwam ik er achter dat McCall vijf jaar geleden al een opname van dat werk had gemaakt, zodat het in alle rust opnieuw kon worden beluisterd na wat meer over de componiste te hebben gelezen.

Het bleek dat de in 1970 in Helsinki geboren Finse componiste Lotta Wennäkoski eerst een jaartje viool in Boedapest studeerde voordat ze thuis theorie en compositie ging studeren bij Hämeenniemi, Saariaho en Heininen en in het studiejaar 1998/9 bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag nam.

Als componiste begon ze met het schrijven van muziek bij hoorspelen en korte films voordat ze aan zelfstandige orkestwerken begon. Het Fluitconcert Soie uit 2009 was een van de aanbevolen werken voor het Unesco internationaal componistenpodium in 2012; Hava (2007) is voor kamerorkest en de orkestsuite Amor omnia is uit 2014

In het een behoorlijke virtuositeit vergende Fluitconcert refereert de componiste aan textielstoffen, te beginnen aan zachte zijde, vervolgens aan  ruw linnen en tenslotte in het langste deel aan opbollend doek. Meteen blijkt dat Wennäkoski een duidelijke eigen stem heeft. De invloed van Andriessen klinkt even door in de beukende klappen uit het middendeel. In deze uitvoering wekt McCall vooral bewondering met zijn fraaie glissandi, wriemelende ritmen en zijn heel meditatieve cadens uit het derde deel. 

Hava is Hongaars voor sneeuw, een natuurproduct dat ze in Finland maar al te goed kennen, maar in deze suite gaat het natuurlijk niet om stilte, bleekheid of juist storm uitstralende sneeuw, maar om het ritselen en de waakzaamheid die sneeuwval met zich meebrengt. Daarbij past deze  muziek met een hechte, gedetailleerde textuur die tot een sfeervol verstild slot voert. 

Amor omnia is een afgeleide van de muziek bij een film van Konrad Tallroth over een tragisch eindigende liefdesrelatie. Ontroerende, duidelijk geëmotioneerde en emotionerende muziek.

Eén ding is na bijna een uur intensief luisteren duidelijk: Lotta Wännakoski is een muzikale persoonlijkheid die de aandacht waard is en die weet te boeiend met goed in elkaar steken de verbeeldingsvolle muziek.