De Wert: Musica religiosa. ‘Ego autem in Dominum sprabo’, ‘Sperebus meliora omnes’, ‘O sacrum convivium’, ‘Adesto dolri mei’ uit Motectorum quingue I; Missa dominicales; ‘Benedicta sit sancta trintas’, ‘Gaudete in Domino’, ‘O crux ave’, ‘Vox in rama’ uit Il secondo libro di motetti a cinque voci; ‘O altitudo’, ‘Ascendente Jesu’. Quiescat vox tua’, ‘Peccavi super numerum’, ‘Egressus Jesus’ uit Modulationem cum sex vocibus I. Currende en Concerto Palatino o.l.v. Erik van Nevel. Accent ACC 9291 (73’20”). 1992
Over de prille jeugd van de Vlaamse componist Giaches de Wert (1535 - 1596) is weinig bekend. Behalve dat hij in 1535 werd geboren, mogelijk in het dorpje Weert in het gewest Antwerpen. Maar na zijn jongste jaren speelde zijn leven zich in Italië af waar hij als jongeling als koorknaap in dienst kwam van de Marchese de Padulla, gevolgd door een dergelijk verblijf aan het hof van hertog Guglielmo Gonzaga in Mantua waar hij in 1565 maestro di cappella werd in diens Santa Barbara kapel. Tussentijds was hij even en ook later nog in Ferrara waar de d’Este een thuis bood. Intussen zelf componerend stond hij onder de invloed van de madrigalist Cyprien de Rore. Zijn levensbeschrijving is niet volledig wanneer niet ook overspel en intriges worden vermeld.
Zo vormde hij een verbinding tussen De Rore en Monteverdi met zijn zeer sterk ontwikkelde 230 madrigalen en 150 motetten, missen, hymnen en andere sacrale werken die doorgaans homofoon zijn. Later experimenteerde hij met de concertato stijl met een dialoog tussen gegroepeerde stemmen.
Opvallend is het om hier vijf sopranen, een alt en twee countertenoren, vijf tenoren en vijf bassen met het Currendekoor te horen zingen. De Mis is vijfstemmig. Concerto palatino bestaat in dit geval uit Bruce Dickey (cornet), Charles Toet, Harry Ries, Cas Evers en Wim Becu (trombone) en Herman Stinders (orgel).
Ze laten dat samen heel expressief in een weelderige polyfonie met donkergekleurde harmonie en chromatiek horen, daarmee aantonend dat De Wert zijn tijd in menig opzicht vooruit was.Dat blljkt niet alleen uit de Mis maar ook uit de Motetten met ‘Vox in rama’, waarin Rachel treurt om de kinderen uit Bethlehem die door Herodes zijn vermoord.