CD Recensies

WIDMANN: MESSE; BROCKSTÜCHE; ELEGIE

Widmann: Messe voor groot orkest; Bruchstücke voor klarinet en piano nr. 1-5; Elegie voor klarinet en orkest. Jörg Widmann (kl), Heinz Holliger (p) met de Deutsche Radio Philharmonie o.l.v. Christoph Poppen. ECM 476.3309 (67’48”). 2009 

Een Mis zonder door solisten en koor gezongen tekst lijkt nogal vreemd en hoogst onkerkelijk. Toch schreef Jörg Widmann er als meer wereldse tegenhanger een in 2005. Een Mis voor groot orkest zonder zalvende en troostende zang. In een serie werken, waartoe ook Liebesied en Choralquartett behoren, richt hij zich op de instrumentale zangkunst. 

‘Het orkest zingt, reciteert en declameert. ‘De musici zelf zijn de hoofrolspelers: solisten, koor en orkest in één’, zo vatte hij het samen. Hij handhaaft overigens wel een peperkt aantal misdelen: Kyrie, Gloria, Crucifixus en Et resurrexit gescheiden door tussenspelen waardoor het weerkn tien delen telt. Het is wat veel gevergd om met dit nogal diffuse materiaal een minuut of veertig blijvend te boeien.

De vijf Brokstukken uit 1997behoren tot zijn vroegste werken. Het zijn geconcentreerde miniaturen waarin hij zijn eigen instrument op de proef stelt en voor de verandering hoboïst Heinz Holliger achter de vleugel plaatsneemt.

In de Elegie uit 2006 wordt de klarinetsolo in een lange melodielijn tussen de uitersten van zijn bereik met trillersplinters en multiphonics geprojecteerd op orkestbegeleiding. Best fascinerend en voorbeeldig gespeeld.