CD Recensies

WEBER: PETER SCHMOLL

Weber: Peter Schmoll J. 8. Paul Armin Edelmann (bs., Peter Schmoll), Thorsten Grümbel (b., zijn vader Martin Schmoll), Ilona Revolskaya (s., Minette), Sebastian Kohlhepp (t., Karl Pirkner) en Christoph Seidl (bs., Hans Best) met Weens Omroeporkest o.l.v. Roberto Paternostro. Capriccio C 5376 (79’49”). 2019

De opera (eigenlijk meer een Singspiel met twintig nummers) Peter Schmoll die de vijftienjarige Weber in 1802 onder de hoede van Joseph Haydn componeerde en waarmee Michael Haydn erg was ingenomen, is zelfs in Duitsland van het toneel verdwenen. Redding om het werk met zijn luchtige, haast Mozartiaanse inslag (in dit verband is het goed te weten dat Constanze, een dochter van zijn oom, met Mozart was getrouwd) toch eens te horen, bieden cd opnamen daarvan. Een eerdere opname is van Gerhard Markson (Marco Polo 8.223592-3).

De tekst (en ook de handeling) werd uitgezicht door Webers vader Franz Anton uit een in 1799 verschenen roman over twee vrienden van Franse adel die als gevolg van de Franse revolutie naar Duitsland zijn gevlucht, dan elkaar uit het oog verliezen, maar die elkaar na de nodige verwikkelingen weer treffen. 

De gevluchte koopman Peter Schmoll woont met zijn nichtje Minette in een kasteelachtige woning en heeft een oogje op de jonge vrouw die haar vader en haar vriend heeft verloren. Maar gelukkig zijn deze nog in leven waarna de familie weer wordt verenigd en de jonge gelieven onbezorgd samen de toekomst tegemoet kunnen gaan.

De oorspronkelijke gesproken recitatieven zijn verloren gegaan en vervangen door in 1963 bedachte opvolgers die het werk geen goed doen. Vanuit het orkest klinken mooie bijdragen van de houtblazers.

De ‘live’ opname uit het Theater an der Wien’ maakt een heel verzorgde indruk met weinig stoorgeluiden.