WOLPE: MAN FROM MIDIAN, THE, E.A.
CD Recensies - W

Wolpe: Mars en variaties voor 2 piano’s; The man from Midian nr. 1-18; ‘Presto furioso’, ‘Passacaglia’ uit Studies on basic tone rows. Quattro mani. Bridge BRIDGE 9516 (66’57”). 2017

De Duitse componist Joodse en communistische componist Stefan Wolpe (1902 - 1972) was meteen nadat het Naziregime aan de macht kwam gedwongen om te vluchten. Na een avontuurlijke route door Roemenië en Rusland kwam hij van 1934 - 1938 in Palestina terecht, daarna belandde hij in de V.S.

In zijn werken beproefde hij allerlei technieken - ook twaalftoons-, diatonische- en Arabische. Elliott Carter zei daarover: ‘Hij doet alles fout, maar het komt toch allemaal goed terecht’.

In de achtste aflevering met werken van Wolpe gaat het op deze uitgave van Bridge om zijn vierhandige pianowerken, gespeeld door Steven Back en Susan Grace van Quattro mani. Composities die voor het grootste deel aan het begin van zijn loopbaan ontstonden.

De Mars en variaties zijn uit 1933 en bedoeld voor zijn nieuwe vriendin Irma Schönberg (die geen familie was van de componist) en tevens als teken van verzet tegen het dreigende nieuwe regime.

In 1942 schreef hij de balletmuziek The man from Midian over het leven van Mozes. Eigenlijk had Milhaud dat zullen maken, maar als gevolg van allerlei problemen kwam dat niet tot stand en sprong Wolpe met zij twee piano’s in. Hij vermeed daarbij Joodse of Hebreeuwse invloeden in het gespierd neoklassieke werk. Hoewel de muziek best goed is, werd dat ballet nooit en succes en beleefde het maar weinig opvoeringen.

De Studies on basic tone rows zijn uit 1936 en waren aanvankelijk een werk voor één piano. Hier zijn alleen deel 3 ‘Presto furioso’ en 4 ‘Passacaglia’ opgenomen. Dit laatste deel is zo complex dat het aanvankelijk op drie notenbalken werd genoteerd. Het vormt wel de imposante climax van dit recital.

Quattro mani zorgt voor een heel stijlvolle, goed afgewerkte en energieke weergave van al deze werken.