CD Recensies

WIJDEVELD: DIVERSE WERKEN

Wijdeveld: Vioolsonate; ’Die bloeisel van Jesus’, ‘Offer’, ‘Donderweer’, ‘Seemeeu’, ‘Vaalvalk’ ‘O dae van my jeug’, ‘My meester’, ’n sanger’ uit Liederen op Zuid-Afrikaanse tekst; Sonate voor 2 violen en piano; Liederen op tekst van Walt Whitman nr. 1-3; Zondagsminiatuur. Junko Maito (v), Julia Bronkhorst (s), Ton Hartsuiker (p), Stefan en Marijn Blaak (p), Birthe Blom en Cécile Gouder de Bearegard (v) en Daniël Kramer (p), Guus Jeukendrop (va), Fleur Brouwer (kl) en Jacco Lamfers (p), Wolfgang Wijdeveld (harmonium), Nelly Boeree (tr) en Cees See (slagw). Et’cetera KTC 1417 (77’17”). 2010

Het zal vooral te danken zijn aan Ton Hartsuiker dat dit aan Wolfgang Wijdeveld (1910 - 1985) gewijde programma werd opgenomen. Hij had namelijk enige tijd les van hem aan het Conservatorium in Zwolle. Terecht zette hij de componist (die zijn muzikale aanleg waarschijnlijk te danken had aan zijn Pools-Joodse grootmoeder, de pianiste Rusha Schönfeld en zijn moeder, de celliste Ellen Kohn) die ook enige jaren criticus van Het vrije volk was) met een groep gelijkgestemden eens goed en welverdiend in het zonnetje.

Wie naar dit programma luistert, ontdekt dat de componist een heel eigen plaats innam in het Nederlandse muziekleven. Waar bijvoorbeeld Willem Pijper en Matthijs Vermeulen twistten over de hegemonie van Duitse dan wel Franse muziek bij Nederlandse componisten, sloeg Wijdeveld een andere richting in door zich op het Hongarije van Bartók en Kodály en op het Rusland van de vroege Stravinsky te oriënteren.

Vooral met zijn Liederen op Zuid-Afrikaanse tekst uit 1940 had hij succes. Gelukkig komen ook minder bekende werken aan bod. Zoals de boeiende Sonate voor 2 violen en piano en de drie songs op tekst van Whitman voor sopraan, klarinet, viool, altviool en piano. Kermesse is voor pianoduo.

Alle musici deden hun best om dit tot een gaaf, waardig In memoriam te maken.