Wagner: Die Feen. Kurt Moll (bs., Feeënkoning), Linda Esther Gray (s., Ada), Kari Lövaas (s., Farzana), Krisztina Láki (s., Zemina), John Alexander (t., Arindal), June Anderson (s., Lora), Cheryl Studer (s., Drolla) e.a. met koor en Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Wolfgang Sawallisch. Orfeo C 062833 F (3 cd’s, 2u., 45’13”). 1983
Toen hij net twintig was schreef Wagner zijn eerste opera, Die Feen die is gebaseerd op de farce La donna serpente uit 1672 van Carlo Gozzi waarvoor hij zelf het libretto schreef en daarin geen slang opnam. Een succes werd het werk nooit, maar het loont zeer de moeite om er eens kennis mee te maken.
Het verhaal is een romantische poppenkast en speelt in de wereld van het feeënrijk waar de mens Arindal zijn geliefde Ada ten huwelijk vraagt. Dat wordt toegestaan door haar koning, maar wel op voorwaarde dat ze nooit haar identiteit verraadt. Dat gebeurt natuurlijk toch, maar Arindal volgt op Orfeuswijze Ada in de onderwereld en verslaat een aantal demonen om in de derde acte zijn beminde terug te winnen. Het paar keert terug naar het rijk der feeën waar de koning Arindal onsterfelijk verklaart.
Het werk begint met een prachtige ouverture en bevat ook erg fraaie momenten, maar zoals gezegd: succes bleef uit.
Daarom is het ook haast uitsluitend te genieten via een prachtige opname als deze. Het is er eentje van vijf en niet de recentste, maar wel die met de sterkste bezetting en een dirigent die de jonge Wagner begrijpt.