Walker: Icarus in orbit; Pianoconcert; Abu; Dialogus; Da camera. Rochelle Sennet (p), Richard Herrer (spr), Yvonne Gonzales-Redman (spr), Sherban Lupu (v), Brandon Vamso (vc), Sinfonia da camera c.q. Warschau’s symfonie orkest o.l.v. Ian Hobson. Albany TROY 1334 (56’08”). 2011
De Amerikaanse componist George Walker (1922 - 2018) was de eerste Afrikaans-Amerikaanse componist die in 1996 de Pulitzer prijs kreeg voor zijn werk Lilacs voor tenor en orkest op tekst van Walt Whitman. Opgenomen door Albert Lee (Albany TROY 1430).
Walker was de eerste kleurling die in 1945 aan het Curtis Institute in Philadelphia afstudeerde en in dat jaar zijn debuut maakte in de New Yorkse Town Hall en in 1955 een doctoraat kreeg van de Eastman school. Als pianist maakte hij een opname van het Pianoconcert nr. 2 van Brahms met Howard Hanson (Albany TROY 1447).
In een interview merkte hij ooit op: “I’m not really concerned with pleasing the public. I can’t please the public because I don’t know what the public wants. Even if I know what the public wants, I don’t know that I could give it to them. I try to write something I’m going to be able to live with and hope that others will begin to find some of the things that I feel have given certain strength to the music. I don’t really believe in creating something that doesn’t have any strength.”
Die eigen kracht blijkt duidelijk uit bijvoorbeeld het heel hecht geconstrueerde en geconcentreerde Celloconcert. Maar hij had ook een lid kunnen zijn van de Franse groep Les Six met zijn Da Camera voor pianotrio, harp, celesta, strijkorkest en celesta.
Persoonlijk wat minder geslaagd vind ik de werken waaraan een spreker die de aandacht van de muziek afleidt te pas komt. Maar Walker was zeer goed in staat om ons fijne composities te schenken, ook al geven die niet alle snel hun geheimen prijs. Alle uitvoeringen lijken eersteklas voor zover dat te beoordelen is en ze kregen een heel goede geluidskwaliteit mee van Albany.