CD Recensies

WELLESZ: OPFERUNG DES GEFANGENEN, DIE

Wellesz: Die Opferung des Gefangenen op. 40. Wolfgang Koch (b., veldheer), Robert Brooks (t., schilddrager van de prins), Ivan Urbas (bs., oudste raadslid), Hoe-Seung Hwang (s), Patricia Dewey (a) met het Weens Concertkoor en het Weens Omroeporkest o.l.v. Friedrich Cerha. Capriccio C 5423 (56’07”). 1995
 
Die Opferung des Gefangenen was in 1926 als opera-ballet een gecombineerd werk van de choreograaf Kurt Joos en de toen nog ongestoord in Wenen werkzame componist Egon Wellesz (1885 - 1974). Het is noch een gewone opera, noch een echt ballet, maar een ‘Kultisches Drama für Tanz, Sologesang und Chor’ op een libretto van Eduard Stücken met dubbelrollen voor alle figuren die moeten zingen en dansen. Keulen had de première, gedirigeerd door Eugen Szenkar.
Stücken gebruikte voor zijn Tanzschauspiel der Indianer in Guatemala aus vorkolumbischer Zeit een oud gegeven en Welles maakte er een dansdrama van. De handeling berust op een verhaal over een conflict tussen de Quiché en de Rabinal Indianenstammen aan het begin van de vijftiende eeuw. Een heroïsche wereld ging na een lange bloeiperiode op slag ten einde.
Hier gaat hier om de enige, gelukkig heel aanvaardbare opname die Capriccio in 2020 heeft heruitgegeven. De herkomst kon ik niet vinden.