CD Recensies

WERTHEIM, KAMERMUZIEK, LIEDEREN

Wertheim: Vioolsonate; Le tsigane dans la lune; Strijkkwartet; Chansons voor sopraan, fluit en piano nr. 1-3; La chanson déchirante; Trio voor fluit, klarinet en fagot; Pianostukken nr. 1-6; Scherzo voor sopraan en piano; Het narrenschip; Zang van Salome; Herfstliedje; Er rauscht und rauscht; Die Insel der Vergessenheit; Sonatine voor cello en piano; Stukken voor fluit en piano nr. 1-3; Voorspelen voor Lanceloet voor fluit, viool, altviool en cello nr. 1-3. Utrecht String quartet, Irene Maessen (s), Ursula Schoch (v), Doris Hochscheid (vc), Marcel Worms (p), Marja Bon (p), Frans van Ruth (p), Eleonore Pameijer (fl) en Leo Smit ensemble. Future Classics 102 (2 cd’s, 1u., 49’21”). 2010
 
Dankzij een programma van het in Amsterdam gevestigde ensemble Lumaka dat van oktober 2020 t/m april 2021 een tournee maakt met werken van Rosy Wertheim (1888 - 1849) wordt de aandacht even gevestigd op deze componiste. Mooi zou zijn wanneer daar een opname uit voortkomt. Zolang die er niet is, hebben we tenminste dit dubbelalbum met een keur aan musici.
De in Amsterdam geboren bankiersdochter Rosy Wertheim bezocht ee kostschool in Neuilly, kreeg pianoles van Ulfert Schults en harmonie/contrapunt van Zweers en Dresden. Eerst gaf ze les aan het Amsterdamse Muzieklyceum, maar in 1929 ging ze gedurende zes jaar naar Parijs om te componeren; ze nam lessen compositie en instrumentatie bij Aubert en voorzag in haar levensonderhoud ze als correspondente van Het volk. In 1935 verhuisde ze naar Wenen, waar Weigl haar haar studie contrapunt verzorgde, daarna volgden nog een poosje in New York, maar in 1937 keerde ze naar Nederland terug waar ze tijdens de eerste oorlogsjaren huisconcerten gaf, in 1942 onderdook, W.O. II overleefde, lesgaf aan de Larense Muziekschool maar ernstig ziek werd en in 1949 overleed.
Haar oeuvre omvat negentig werken uit de periode 1921 tot begin jaren veertig. Daaronder bevinden zich ook een Pianoconcert en een Divertimento voor kamerorkest.
Het is goed dat we via deze dwarsdoorsnee door haar kamermuziek en liederen alsnog kennis kunnen maken met deze vrijwel vergeten, maar zeer begaafde componiste. Alle waardering voor de gave vertolkingen.