Wagner: Siegfried Idyll WWV. 103; Wesendonck liederen nr. 1-5 WWV. 91. Camilla Nylund (s) met het Orkest van het Bayreuth Festival o.l.v. Christian Thielemann. DG 483.9590 (38’52”). 2020
Als gevolg van de Coronacrisis werd ook het jaarlijkse Bayreuth Festival afgelast. Er waren geplande voorstellingen van Der Fliegende Holländer, Tannhäuser, Die Meistersinger, Lohengrin en concertuitvoeringen van Die Walküre maar die werden afgelast. Als geringe troost bleef dit snippertje muziek dat ons meeneemt naar villa Wahnfried waar tenminste deze werken werden gespeeld.
De precies aard van de relatie tussen Mathilde Wesendonck en Wagner blijft een van de interessante raadsels voor Wagneronderzoekers, De indruk bestaat de indruk dat Mathilde gedurende kort tijd in de jaren 1850 negentiende eeuw Wagners muze en vertrouwelinge was maar dat de grens van het betamelijke nooit werd overschreden. Mathilde publiceerde een groot aantal gedichten en toneelstukken terwijl Wagner aan zijn Tristan werkte. Er zijn ook raakvlakken tussen de Wesendockliederen en Tristan. De liederen zijn doordrongen van het Tristan ethos en twee liederen - ‘Im Treibhaus’ en ’Träume’ noemde Wagner als voorstudies voor de opera.
De vertolking door de Finse sopraan Camillia Nylund wordt gekenmerkt door helderheid en haar vermogen om de tekst van rijke, maar subtiele kleuren te voorzien. Daarmee belandt ze in het gezelschap van enige andere voortreffelijke zangeressen zoals Christa Ludwig (EMI), Measha Brueggergosman (DG 477.8773) en Julia Varady (Orfeo C 467981 A).
Van de Siegfried Idyll hoor ik liever de oorspronkelijke versie voor 13 musici zoals van de Berliner Solisten (Teldec 2292-46277-2) dan de later uitbreiding tot 35 zoals de hier gespeelde. Maar Thielemann is een Wagneriaan pur sang en maakt er wat heel moois van.