CD Recensies

WEINBERGER: FRÜHLINGSSTÜRME

Weinberger: Frühlingsstürme. Stefan Kurt (act., generaal Katschalow), Alma Sadé (s., Tatjana), Vera-Lotte Boecker (s., Lydia Pawlowskaja), Dominik Köninger (Roderich Zirbitz) e.a. met het Ensemble van de Komische Oper Berlijn o.l.v. Jordan de Souza. Naxos 2.110677/8 (2 dvd’s, 2u. 34’). 2020
 
Wrange gedachte: toen de Nazi’s 30 januari 1933 in Berlijn door de Brandenburger Tor marscheerden, werd in het Admiralspalast de operette  in drie aktes Frühlingsstürme van de Tsjech Jaromír Weinberger (1896 - 1967) op een libretto van Gustav Beer opgevoerd met Jarmila Novotná en Richard Tauber in de hoofdrollen. Dat was ook nog het geval toen 27 februari de Rijksdag brandde.
In de handeling gaat het om de gebruikelijke amoureuze relaties en affaires in een milieu van politiek en spionage dat speelt afwisselend in het hoofdkwartier van het Russische leger in Mantsjoerije tijdens de Japan-Russische oorlog, in de woning van de generaal en een hotel in San Remo. Bekende fragmenten eruit zijn ‘Du warst für mich die Frau gewesen’, ‘Frühling in der Mandschurei’. ’Traumversunken, liebestrunken’ en ‘Wozu die Sehnsucht’.
Voor exotisch flair zorgen vooral de Russische generaalsdochter Lydia Pawlowska en de Japanse officier Ito’ als stoorzenders is daar dan nog het buffopaar van oorlogscorrespondent Roderich Zirbitz die ook als kok optreedt en de eigenzinnige, wispelturige generaalsdochter Tatjana Kartchalow.
Kort na deze eerste opvoeringen vluchtte Weinberger naar de V.S. en zocht Tauber zijn heil in Engeland waar hij begin 1948, 56 jaar oud, aan longkanker stierf, een schuld van 750.000 D Mark achterlatend.
Alma Sadé zingt een malle, maar erg lieve en sympathieke Tatjana die het haar bariton minnaar niet moeilijk maakt om van haar te houden. De humorfactor is groot en ook de overige zangers leveren goede prestaties. Jordan de Souza zorgt voor veel aanmoediging vanuit de orkestbak. Een andere opname is er niet van deze onalledaagse operette.
De juiste microfoonopstelling zorgt ervoor dat de luisteraar niets van de gezongen en gesproken tekst hoeft te missen.