Weinberg: Vioolconcert in g op. 67; Sonate voor 2 violen op. 69. Gidon Kremer met het Gewandhausorkest Leipzig o.l.v. Daniele Gatti c.q. Madara Pētersone. Accentus ACC 30518 (51’01”). 2020
Gidon Kremer heeft Weinberg altijd even belangrijk gevonden als Shostakovitch omdat beide componisten elkaar over en weer beïnvloedden. Het is bekend dat Shostakovitch dit werk heel hoog aansloeg. Het werk bevat een ferm eerste deel met thema’s die zich in het geheugen vastzetten, Doortrokken van Joodse motieven schetst Weinberg een interessant landschap in het volgende allegretto dat ons schijnbaar de buitenlucht instuurt. Maar in het adagio heerst een sfeer van introspectie met een duistere, pessimistische ondertoon en een gevoel van eenzaamheid. Na die kwelling brengt het allegro risoluto opluchting.
Het Vioolconcert is dusdanig geschreven dat de solist bijna voortdurend te horen is. Gidon Kremer heeft dit Vioolconcert uit 1959 her en der vaak uitgevoerd tijdens concerten, maar het nu gelukkig ook opgenomen. Voor het eerst werd dit concert nog door Leonid Kogan aan wie het is opgedragen vastgelegd in 1961 (Arlecchino ARL 87). Later volgden Ilya Gringolts (Warner 2564-6224838), Ilya Grubert (Naxos 8.557194), Benjamin Schmidt (Capriccio C 5310) en Linus Roth (Challenge CC 72627), maar niemand speelt het met meer autoriteit dan Kremer, De begeleiding van Gatti is goed voorbereid en ontvankelijk voor Kremers impulsen.
De Sonate voor 2 violen ontstond kort daarna in hetzelfde jaar en werd eerder o.a. door Stefan en Gundula Kirpal in 2012 opgenomen (CPO 777.457-2). Maar ook hier geef ik de voorkeur aan Gidon Kremer en zijn partner Madara Pētersone die ook in Kremerata Baltica speelt.