CD Recensies

WERNER: STRIJKKWARTETTEN; CANTILENES

Werner: Strijkkwartetten nr. 1 in F, 2 in d, 3 in c, 4 in c, 5 in d en 6 in g; Cantilene pro Advent ‘O Maria treib von dannen’; Cantilene de immaculate, Cantilene pro Adventu de immaculate conceptione; Concert voor orgel, 2 chalumeau’s, 2 gamba’s in Bes; Pastorale ‘a violini s’ in G; Aria pro Dominica prima Adventus. Markus Miesenberger (b) met Ars antiqua Austria o.l.v. Gunar Letzbor. Challenge CC 72513 (57’54”). 2010
 
Tot de nagenoeg onbekende Oostenrijkse componisten uit de begintijd van Haydn behoort de aan de oevers van de Donau geboren Gregor Joseph Werner (1693 - 1766), vermoedelijk een leerling van Fux. Hij werkte ongeveer veertig jaar als componist en uitvoerend musicus in kasteel Esterházy in Eisenstadt waar hij in 1728 als zeventienjarige in dienst trad ij de muziekminnende 17-jarige vorst Paul Anton.
Rond 1761 ging hij ongeveer net pensioen en werd hij opgevolgd door Haydn. Voordien componeerde hij vooral instrumentale muziek, maar die taak nam Haydn over zodat hij aan het eind van zijn leven alleen nog wat religieuze muziek schreef. Aanvankelijk was hij redelijke vrienden met Haydn, maar na diens grote successen raakte hij jaloers en beschuldigde hij hem van laksheid, In een brief aan de vorst schreef hij: ‘Hij laat de luie musici met alles wegkomen’, alleen maar om de getapte jongen uit te kunnen hangen.’ Haydn kreeg een reprimande maar was niet haatdragend en droeg zelfs nog een paar composities aan hem op.
Werner behoort al lang tot de vergetenen en daarom is het goed dat Gunar Letzbor, altijd op de bres voor vergeten of miskend componisten, hier aan de hand van een stel vocale en instrumentale stukken laat horen dat Werner muziek van waarde en met een hoog niveau tot stand bracht.