Wölfl: Pianoconcerten nr. 2 in E op. 26 en 3 in F op. 32; Concerto da camera in Es WoO. 97. Nataša Veljkovic met het Zuidwestduits kamerorkest o.l.v. Johannes Moesus. CPO 555.149-2 (70’34”). 2016
Wanneer we even kijken daar de tijd dat hij leefde (1773 - 1812) verbaast het niet dat dit drietal werken in de tijd gezien op korte afstand van de concerten van Mozart ontstond. Maar het gaat wel om fris ogende margrieten en niet om vermoeid ogende facsimiles.
Het orkest wordt met verbeelding ingezet en de hoorns kregen belangrijke partijen. Luister maar eens naar het eerste deel van Pianoconcert nr. 2 dat in Parijs ontstond. Zit er ook DNA van Beethoven in deze werken? Nee, nauwelijks, want we moeten eerder denken aan de Pianoconcerten nr. 22 to 27 van Mozart die ter vergelijking in aanmerking komen en de finale van nr. 2 is heel uitbundig en eindigt met veel vaart en een gegrinnik.
Het korte, een kwartier durende Concerto da camera ontstond zes jaar later, maar is wel ook driedelig en heel inventief. Het is ook meer een concert met dan voor fluit al levert deze charmante bijdragen. Nataša Veljkovic heeft zich deze werken goed eigen gemaakt en zorgt voor mooie, betrouwbare vertolkingen, degelijk ondersteund door Johannes Moesus.
Yorck Kronenberg maakte een opname van de Pianoconcerten nr. 1, 5 en 6 plus het andante uit nr. 4 op. 36 met de titel ‘Rust na de storm’ (CPO CPO 777.374-2).