CD Recensies

WOLF-FERRARI: OUVERTURES EN INTERMEZZI

Wolf-Ferrari: Ouvertures en intermezzi (compleet). Ouverture Le donne curiose, ‘Voorspel’, ‘Intermezzo’ uit I quatro rusteghi, Ouverture Il segreto di Susanna, ‘Festa populare’, ‘Intermezzo 3e akte’. ‘Serenate 2e akte’, ‘Danza napolitana 3e akte’. Ouverture en ‘Intermezzo’ uit L’amore medico’, Ouverture ‘La dama boba’, Voorspel, ‘Intermezzo’, ‘Ritornello’ Il campiello. Oviedo filarmonia o.l.v. Friedrich Haider.  Naxos 8.573582 (61’39”). 2020
 
Binnen drie jaar na de dood van Ermanno Wolf-Ferrari in 1948 schreven de Engelse auteurs van The Record Guide dat we bij hem te maken hebben met een ‘matig, maar wel echt talent’ dat vooral zal worden herinnerd dankzij een stel orkestrale fragmenten uit zijn talrijke komische opera’s.
Dat Wolf-Ferrari’s talent groter was dan destijds werd verondersteld, weten we inmiddels dankzij een paar opnamen van zijn volledige opera’s als I gioelli della madonna (Haider, Naxos 8.660386/7), I quattro rusteghi (Petrenko, Rubicon RCD 1024), Il segreto di Susanna (Haider, Naxos 8.660385), La vedova scaltra (Mazzola, Accord 2CD 476.2675), La donne curiose (Oliviero de Fabritiis, Mondo Musica MFOH 10141) en Sly (Robert Maxym, Acanta 43.501).
Maar in deze opname, waaraan die mensen van The Record Guide veel genoegen zouden hebben beleefd, met al zijn Ouvertures en Intermezzi vol komische energie en levendige activiteit wordt nog eens aangetoond en duidelijk bevestigd dat de componist heel wat goeds en moois in zijn mars had en meer dan een ’slender talent’ was. Grappig dat daarvoor een onbekend Spaans orkest met een Oostenrijkse dirigent worden ingezet.