Wolfrum: Weihnachtsmysterium, Das op. 31. Joo-Anne Bitter (s), Anne Schuldt (a), Pawel Brozek (t); Martin Berner (b), Hans-Christian Hinz (b) met de Hamelner- en Jugend-Kantorei Hameln en de Nordwestdeutsche Philharmonie o.l.v. Stefan Vanselow en Nana Sugimoto (org). Christophorus CHR 77458 (2 cd’s, 1u., 40’50”). 2019
Philipp Wolfrum (1854 - 1919) schreef zijn tweedelige Weihnachtsmysterium ‘nach Worten der Bibel und Spielen des Volkes’ in 1898 in laatromantische stijl.
In zijn tijd was hij een zeer invloedrijke figuur in het Duitse muziekleven. Hij was behalve als componist ook werkzaam als koordirigent en had een professoraat in Heidelberg. Hij onderhield contacten met collega componisten als Mottl, Reger en de jonge Richard Strauss, maar vooral ook met de kring rond Richard Wagners weduwe Cosima in Bayreuth. Geen wonder dat dit werk Wagneriaanse trekken heeft.
Het Weihnachtsmysterium geldt als zijn opus magnum. In dit werk wordt de geboorte van Christus vanaf de aankondiging daarvan door de engelen tot en met Driekoningen op muzikaal heel beeldende wijze in een soort Gesamtkunstwerk met aria’s, koralen en bekende, maar ook minder bekende, Duitse Kerstliederen, zoals ‘Maria ander Krippe’ gevierd. Dat alles steeds mooi kleurrijk georkestreerd. In stilistisch opzicht doet veel aan Humperdinck denken, in orkestraal opzicht veel aan de Symfonische gedichten van Liszt. Maar de gehele sfeer van de compositie is ook doortrokken van een typisch Middeleeuwse mysteriespel sfeer. Uitvoering en opname maken een zeer verzorgde indruk. Dit is een mooie, rijke, heel professioneel klinkende aanvulling van het standaard Kerstrepertoire.