Weinberg: Sonates voor soloviool nr. 1-3. Gidon Kremer. ECM 2705 (66’12”). 2021
Gelukkig is de algemene belangstelling voor de werken van de Poolse componist Mieczyslav Weinberg (1919 – 1996) dankzij vaandeldragers voor zijn muziek als Linus Roth en Gidon Kremer nog steeds groeiende.
Zijn drie Sonates voor soloviool uit respectievelijk 1964, 1967 en 1979 vormen een mooi monument, behorend tot de meest creatieve en in technisch opzicht veeleisendste werken op dit gebied uit de vorige eeuw.
Sonate nr. 2 op. 95 is het meest ambitieus met de delen ‘Monody’, ‘Rests’, ‘Intervals’, ‘Replies’, ‘Accompaniment’, ‘Invocation’ en ‘Syncopes’.
Gidon Kremer, die 18 februari 2022 zijn vijfenzeventigste verjaardag vierde nam de drie werken op tijdens het Lockenhaus Festival 2021. Daar liggen voor mij sinds het begin van dat muzikale vriendenfestival, pendelend tussen kerk, gymzaal en burcht (en Kaiserschmarrn, Apfelstrudel) ook veel dierbare herinneringen.
Kremer toont zich, spelend op zijn Amati uit 1641, een ideale compromisloze, ook heel expressieve en meeslepende vertolker van deze sonates die hij elk een heel individueel, zelfs ontwapenend karakter verleent. Concurrentie heeft hij niet te duchten.
Deze opname markeert ook de veertigjarige samenwerking tussen Kremer en ECM.