Wagner: Ouverture Tannhäuser; Voorspel 1e akte en suite uit de 3e akte van Parsifal; Voorspel en ‘Liebestod’ uit Tristan und Isolde. Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 474.377-2 (70’01”). 2000, 2002
Wagner: Voorspel eerste akte Die Meistersinger; Voorspelen eerste en derde akte Lohengrin; Voorspel en ‘Karfreitagszauber’ Parsifal; Voorspel eerste akte en ‘Isoldes Liebestod’ uit Tristan und Isolde. Philadelphia orkest o.l.v. Christian Thielemann. DG 453.485-2 (70’21”). 1997
Dit zijn typisch zulke programma’s met orkestrale operafragmenten zoals we die kennen van onder andere Karajan (DG 439.022-2), Solti (Decca 458.214-2), Barenboim (Erato 2292-45786-2), Szell (Sony 89035) en Tennstedt (EMI 574.762-2). Abbado schaart zich met zijn voortreffelijke orkest – een pré – en een gave opname duidelijk in hun rijen. Het gaat er daarom eigenlijk alleen nog om of deze programmastelling aan de gewenste voorwaarden van de aspirantkoper voldoet.
Thielemann toog merkwaardig genoeg voor zijn programma naar Philadelphia en overtuigt evenzeer. Zijn aanpak is gewichtiger en heeft een hogere emotionele temperatuur, herinnert sterk aan de door hem zo bewonderde Furtwängler. Geen wonder waarschijnlijk dat de ‘Karfreitagszauber’ het mooiste slaagde bij hem. Op zichzelf genomen zijn beide opnamen de moeite waard, juist door hun onderlinge contrast.