Wolf: 26 Eichendorff liederen: Lieber alles; Der Glücksritter; Heimweh; In der Fremde I, II en III; Der Schreckenberger; Der verzweifelte Liebhaber; Der Scholar; Das Ständchen; Nachtzauber; Die Zigeunerin; Der Musikant; Nachruf; Rückkehr; Waldmärchen; Die Kleine; Verschwiegene Liebe; Der Soldat I en II; Der Freund;Erwartung; Unfall; Die Nacht; Liebesglück; Seemanns Abschid. Stephan Genz, Bernarda Fink (mezzosopraan) en Roger Vignoles (piano). Hyperion CDA 66909 (57’06”). 1997
Wolfs Eichendorff liederen hebben niet de status van zijn Goethe- en Mörikeliederen maar vormen toch een aantrekkelijke groep, zeker wanneer geïnspireerde en goed toegeruste zangers zich erover ontfermen. Dat is hier gelukkig het geval. Natuurlijk blinkt Genz met zijn jeugdige bariton weer uit, om het even of hij een geleerde, een soldaat of een musicus uitbeeldt en aan een reeks uitdrukkingen van verliefdheden heeft hij ook geen gebrek. Neem het ‘Ständchen’ als herinnering van een verliefde oude man of bewonder het mezza voce in ‘Verschwiegene Liebe’. De melancholie van ‘Heimweh’ en ‘Rückkehr’ is raak getypeerd.
Bernarda Fink is te horen in drie specifiek voor vrouwenstem bedoelde liederen en doet qua toon en expressie niet voor Genz onder. Vignoles begeleidt sympathiek en ad rem als steeds, al heeft zijn spel wel eens vloeiender geklonken. Een gelijkwaardig alternatief is er momenteel domweg niet, wel zijn er wat losse liederen in recitals van andere zangers zoals Fischer-Dieskau (DG 439.975-2), Bo Skovhus (Sony 57969) en Jan-Hendrik Rootering (Calig CAL 50870).