Wolf: Spanisches Liederbuch. Elisabeth Schwarzkopf, Dietrich Fischer-Dieskau en Gerald Moore. DG 423.934-2, 457.726-2 (2 cd’s, 1u. 41’50”). 1966
Wolf: Spanisches Liederbuch. Anne Sofie von Otter, Olaf Bär en Geoffrey Parsons. EMI 553.325-2 (2 cd’s, 1u. 48’41”). 1994
Hoewel sommige van zijn Mörike liederen religieuze en spirituele thema’s hebben, wat niet zo vreemd is aangezien Mörike zelf een Lutherse dominee was die vond dat zijn functie hem verstikte, is het toch verrassend dat de eerste tien liederen uit Wolf’s Spanisches Liederbuch een religieuze inslag hebben en als zodanig zijn gemarkeerd. Een aantal van deze religieuze liederen is teer en vredig, maar andere bezitten een gespannen ondertoon en de liederen van berouw behoren tot de meest gekwelde die Wolf ooit heeft geschreven. De beide liederen over de mystieke dialoog tussen de lijdende Christus en een radeloze gelovige behoren tot de hoogtepunten van Wolfs hele oeuvre.
Maar het leeuwendeel van deze collectie op basis van Spaanse gedichten uit de zestiende en zeventiende eeuw bestaat uit 34 seculiere liederen en hier blijkt de expressieve kracht van de componist het sterkst.
De liederen variëren van gepassioneerde erotiek in bijvoorbeeld ‘Bedeckt mich mit Blumen’ of het afsluitende ‘Geh’, Geliebter, geh’ jetzt!’ tot de kittige zorgeloosheid van ‘In dem Schatten meiner Locken’.
Het Spaanse karakter van de muziek is soms in de dansritmen terug te vinden en de geïmpliceerde castagnetten of gitaren, maar even zo vaak is het de extra harmonische intensiteit die de couleur locale voortbrengt.
Bij de opnamen van de volledige reeks voeren nog steeds Schwarzkopf, Fischer-Dieskau en Moore de lijst met intussen wel tien volledige series aan. Ze weten blijkbaar deels intuïtief, deels heel bewust de juiste sfeer te treffen. Dat Schwarzkopf als wel vaker soms wat ‘gemaakt’ klinkt, kan haar hier worden vergeven.
Wie dat stoort kan heel goed terecht bij de mezzo Von Otter en haar al even voortreffelijke partners.