CD Recensies

VIVALDI: FLUITCONCERTEN OP. 10 (GED.), SCHWARZER

Vivaldi: Fluitconcerten in F La tempesta di mare op. 10/1, RV 433, in g La notte 10/2, RV. 439; in D Il gardellino op.10/3 RV. 428 en in G ‘La festa’ op.10/6, RV 437 Hosokawa: ‘Voorspel’, ‘Nacht’, ‘Schemering’, ‘De zee voor de storm’ en ‘Avondschemer’ uit Singing garden in Venice. Jeremias Schwarzer (blokfl) met Holland Baroque, Channel Classics CCS SA 37615 (70’40”). 2015

 

In 1726 bezocht de virtuoze fluitist Johann Joachim Quartz Venetië en maakte dat de fluit daar snel en vogue raakte. Vivaldi schreef een uitgebreide fluitpartij voor zijn opera Orlando die in 1727 in première ging, een jaar voordat de Amsterdamse muziekuitgever Le Cène bij hem het zestal concerten op. 10 bestelde.

Het is een originele gedachte van het erg ondernemende ensemble Holland Baroque met de uiteraard vanzelfsprekend de historiserende uitvoeringspraktijk toegedane violistes Judith Steenbrink en Lidewij van der Voort, altiste Esther van der Eijk en klaveciniste/organiste Tineke Steenbrink om vier van de zes duidelijk programmatische fluitconcerten uit Vivaldi’s op. 10 uit 1728 te combineren met haast identieke, heel fijnzinnige vijfdelige Venetiaanse impressies van Toshio Hosokawa uit 2011. Deze Japanse leerling van Huber en Yun (geboren 1955) schrijft net als, maar toch anders dan Takemitsu muziek waarin Oosterse en Westerse tradities zijn gecombineerd.

Wonderwel vormen zijn sfeervolle klankbeelden zich homogeen in het vertrouwde Vivaldi idioom. Voor de verklanking van dit moois beschikte men over de bekende Duitse blokfluitist Jeremias Schwarzer. Een goede keus, want met zijn vloeiende frasering en duidelijke articulatie weet hij sfeervol het beste uit deze muziek te halen. Ieder gevoel van routine, zelfs in Vivaldi’s minder geïnspireerde gedeelten is vermeden. In kleine bezetting zorgt Holland Baroque voor een levendige, frisse begeleiding, geheel in stijl. De opname klinkt om door een ringetje te halen.

Wie Vivaldi’s op. 10 compleet wil hebben, kan goed terecht bij Emmanuel Pahud (traditioneel, EMI 347.212-2) en anders wel bij Giovanni Antonini (authentiek, Teldec 9031-77040-2) of idem Erik Bosgraaf (Brilliant Classics 93804).