VAET: GEWIJDE MUZIEK
CD Recensies - V

Vaet: Gewijde muziek. Filiae Jerusalem; A solis ortus cardine; Iste est Joannes; Ave Maria Stella; O quam gloriosum; Continuo lacrimas; Requiem; Te Deum; Quoties diem illum; Ut queant laxis; In tenebrae; Magnificat in secundi toni; Missa Quodlibetica; Angelus ad pastores ait; Ascendetis post filium; Qui gerit Augusti; Currite felices; Aurea luce; Beata es et venerabilis; Mater digna Dei; Salve regina; Magnificat in sexti toni; Dum steteritis; Assumens Jesus; Discibuit Jesus; Quid Christum captive; Dixerunt impli; Spiritus Domini; Deus tuorum militum; Crimina laxa; Ferdnande imperio. Dufay Ensemble o.l.v. Eckehard Kiem. Brilliant Classics 95365 (4 cd’s, 3u. 44’11”). 2002/7 

 

In de jaren vijftig vorige eeuw werd Jacobus Vaet nog in een muziekencyclopedie met één alinea afgedaan:

VAET, Jacob, Vlaams zanger en componist (? – Wenen 8.1.1567), was o.a. kapelmeester aan het hof te Wenen en een bekwaam componist van missen, motetten en een Te Deum.”

Intussen is op Wikipedia een uitgebreid lemma aan hem gewijd waarin om te beginnen zijn vermoedelijke geboorteplaats en -datum zijn vermeld: Kortrijk of Harelbeke, 1529.

Bekend is verder dat Vaet in 1543 als koorknaap van de Onze Lieve Vrouwkerk in Kortrijk, in 1547 een studie begon aan de universiteit Leuven en in de jaren 1550 toetrad in de entourage van keizer Karen V. In 1554 wed hij koorleider van Karels neef, Maximiliaan van Oostenrijk waar deze in 1564 tot keizer werd gekozen als Maximiliaan II. Helaas is Vaet niet oud geworden.

Deze Vaet behoorde destijds tot de zeer hoog aangeslagen componisten en werd zelfs wel op één lijn gesteld met Lassus. In 1564 verscheen een verzameling met 23 motetten van hem in druk en tussen 1961 en 1968 werden zijn volledige werken gepubliceerd. 

Het is goed dat Vaets motetten, Te Deum en Missen eens nader worden voorgesteld, want zo kan men de hoge kwaliteit naar waarde inschatten.

Het Dufay Ensemble beschikt over zeven mannenstemmen die fraai weten te nuanceren en samen heel welluidend klinken. Ze ontsluiten deze interessante, onbekende Renaissance muziek met veel toewijding. Globaal zou men hen goed kunnen vergelijken met het Hilliard ensemble. Gelukkig bevredigt ook de opnamekwaliteit. Weer een goede (briljante) daad van Brilliant.